Kalifornia

Student en journalist Brian heeft een plan bedacht dat zijn doorbraak als schrijver kan betekenen. Hij wil langs allerlei huizen van seriemoordenaars rijden en hier een verhaal over schrijven, terwijl zijn vriendin Carrie begeleidende plaatjes schiet. Hiervoor moet echter wel een lange autotocht naar California worden gemaakt; een reis waarvoor ze niet genoeg geld hebben. Ze plaatsen daarom een advertentie waarin ze andere mensen zoeken die mee willen reizen.

Slechts één stelletje reageert; Early en Adele, trailer trash van de bovenste plank. Hoewel het tussen beide stelletjes in eerste instantie helemaal niet lijkt te klikken, onstaat er toch een zekere wederzijdse sympathie. Brian is behoorlijk geïntrigeerd door de veel stoerdere en gewelddadige Early. Adele is een zeer infantiel persoon, wordt geslagen door Early en ziet in Brian en Carrie de enige vrienden die ze heeft. Carrie neemt Adele dan ook soortemet onder haar hoede.

Terwijl Brian en Carrie nog van niks weten zien we als kijker al dat Early er geen problemen mee heeft onderweg wat mensen op brute wijze te vermoorden. Tijdens een tussenstop ontdekt Carrie dat Early een seriemoordenaar is. Voordat ze echter kan reageren escaleert de hele situatie. Early bedreigt het stelletje met een pistool en ontpopt tot de moordenaar die hij werkelijk is.

Kalifornia doet bij tijd en wijle denken aan Natural Born Killers, ondanks dat die film pas een jaar later zou verschijnen. Hoewel laatstgenoemde de betere van de twee is, heeft Kalifornia voldoende interessante elementen in zich. Zo is het acteerwerk om te smullen. Vooral Brad Pitt en Juliette Lewis weten te boeien in hun rol als debiel kampvolk. Lewis speelt heel de film door een volstrekt naïef en infantiel persoon, iets wat ze met verve doet. Brad Pitt is bovengemiddeld vermakelijk in zijn rol als figuur in de marge; een gestoorde, verrot-uitziende homicidal maniac.

Tegenspelers David Duchovny en Michelle Forbes zetten ook zeker geen slechte rol neer, maar vallen toch een beetje in het niet bij het andere duo. Toch is het best knap om zo'n irritant feministisch figuur te spelen als Forbes doet. Kalifornia laat zien dat geweld in een klein hoekje schuilt, maar ook dat iedereen er door geobsedeerd kan raken, zonder enige achterliggende motivaties. Juist ja, zoals Natural Born Killers ons een jaar later opnieuw zou laten zien.

7 8 7 7 7

- Vertigo (thriller / misdaad : 8)
- Chinatown (thriller / misdaad : 8)
- Dirty Harry (thriller / misdaad : 7.5)
- In the Line of Fire (thriller / misdaad : 7)
- Vantage Point (thriller / misdaad : 6.5)

012345678910

Hoe beoordeelt Boobema categorie misdaad eigenlijk?
012345678910

Kalifornia
Kalifornia
Kalifornia
Kalifornia
Kalifornia

Kalifornia

Ik ben het voor een groot deel met Boobema eens: Brad Pitt en Juliette Lewis weten grappige en tegelijkertijd weerzienwekkende personages neer te zetten. Boeren op zijn mooist, zeg maar. David en Michelle zetten allebei helaas minder sprekende personages neer. Maar dit is op zich niet verwonderlijk, want het is juist hun taak om normaal te spelen zodat het andere tweetal meer eruit springt. Ik ben het ook volslagen met Boobema eens dat Michelle en afgrijselijk feministisch figuur weet neer te zetten waar ik uitgekleed alsnog een slappe aan over zou houden (terwijl haar lichaam niet mis is). Naast deze personages, is de film prima en degelijk verfilmd en gemonteerd. Het is simpelweg een grappige en tegelijkertijd gruwelijke film waarbij je je gaat afvragen of dit soort mensen ook in het echt bestaan. Daardoor zeker te weten wel de moeite waard!

7 7.5 7.5 6 7

- Vertigo (thriller / misdaad : 8.5)
- North by Northwest (thriller / avontuur : 9)