A Man Apart

Sean werkt voor een speciaal elite-team van de DEA, de anti-drugs politie van Amerika. In het grensgebied tussen Amerika en Mexico pakken ze drugshandelaren op, om deze voor goed achter de tralies te krijgen.. Dit gebeurt ook met Ramon Cadena, de machtigste drugsbaron van Mexico, een actie waarvoor Sean direct verantwoordelijk was. Niet veel dagen hierna wordt Sean`s vrouw Marta vermoord. Sean verdenkt in eerste instantie natuurlijk Cadena, maar als snel blijkt dat een zekere El Diablo er achter zit. Deze man heeft zich in de drugsmarkt gestort na het wegvallen van Cadena. Er is maar een ding dat Sean hierna nog wil: wraak!! Door wat stommiteiten wordt Sean echter van de zaak afgehaald. Vanaf nu zal hij het in zijn eentje moeten aanpakken: monster tegen monster!

In A Man Apart wordt geprobeerd een mix te maken van traditionele actiefilm en misdaadfilm. De uitwerking is echter dermate onorigineel, dat er tal van films aan te wijzen zijn waarop A Man Apart gebaseerd is. Wat het actie-gedeelte betreft komt wat mij betreft de Die Hard trilogie aardig in de buurt. De vele explosies, de man die in zijn eentje de bad guys aanpakt, alles doet hier aan Bruce Willis denken, ware het niet dat de drie Die Hard films vele malen beter zijn dan A Man Apart. Het misdaadgedeelte vinden we terug in zowel de setting als het thema van de film, drugs op de grens tussen Mexico en Amerika. Ik hoor je al denken, Traffic! En ja hoor, ook hier zien we dat regisseur F. Gary Gray leentjebuur heeft zitten spelen, maar dan zonder zijn inspiratiebron ook maar ergens te overtreffen. De onoriginaliteit van de film terzijde is er met Vin Diesel ook een draak van een acteur in huis gehaald. Als zijn vrouw is doodgeschoten moet Diesel proberen een heartbroken figuur neer te zetten, maar voor dit soort acteerwerk kun je toch echt beter een andere acteur inhuren. Dat is net als vragen aan Sylvester Stallone een professor te spelen!

6 4 4 2 4.5

- Crank (actie / misdaad : 7)
- Running Scared (actie / misdaad : 6.5)