A Shot at Glory

Een Yank neemt een klein team uit de second division van Schotland over en eist dat de Schotse Cup gewonnen wordt. Lukt dat niet dan wordt het team naar Ierland verplaatst.Hij heeft om dit doel te bereiken een oud-sterspeler (Jacky McQuillan gespeeld door Ally McCoist) aangetrokken. Helaas liggen de coach en de speler elkaar totaal niet aangezien de vedette de ex van de dochter van de coach is en de coach het sterrengedrag van Jacky (zuipen, te laat komen, vechten etc.) afgrijselijk vindt.

Ik zal voor de verandering eerst eens de positieve elementen uit deze film aanstippen. Af en toe zit er wel, zoals je mag verwachten van een Britse film, enige humor in. Zo verontschuldigt de keeper zich t.o.v. zijn coach dat hij zijn benen dicht had moeten houden bij het doelpunt (hij liet een bal door zijn benen glippen), waarop de coach antwoord: Je moeder, die had haar benen dicht moeten houden. Ander geinig element is dat oud Schots sterspeler Ally McCoist de hoofdrol heeft en de rol van een veteraan speelt, die allure heeft gemaakt bij Celtic.Dat in tegenstelling tot zijn carriere in het echte leven. Even voor de statistiek, hij is topscorer aller tijden van de Rangers (met 250 competitiegoals) en won 9 leaguecups, 8 kampioenschappen en 1 Schotse cup met ze.In zijn gehele carriere scoorde hij 355 doelpunten in 583 wedstrijden (hij speelde ook nog voor St. Johnstone en Sunderland). Indrukwekkend, niet? Als je iets weet over de rivaliteit tussen Glasgow Rangers en Celtic is het vrij vreemd dat Ally McCoist een oud-speler van Celtic speelt. Met de verklaring hiervan belanden we dan meteen bij de negatieve kanten van de film, te weten de verschrikkelijke moraal die door heel het verhaal heen verweven zit. Voetbal is maar een spelletje en je moet elkaar respecteren en niet met elkaar op de vuist gaan etc. etc.. Een ander negatief aspect is het romantische gezeik tussen de voetbalmomenten door. Daar worden veel te veel minuten mee opgevuld en de clichés zijn niet van de lucht. Gruwelijk! Ook kon ik zo`n beetje alles voorspellen wat er zou gaan gebeuren, zoals het zogenaamd verrassende moment van de gemiste strafschop van Jacky. Eindconclusie is dat het allemaal vlees noch vis is. Wil je een goede mannelijke voetbalfilm, dan zijn er vele beteren, wil je een romantisch drama dan zijn er zelfs nog meer beteren. Alleen als je in het poldermodel gelooft kan ik je deze film aanraden (Wat romantiek voor je vrouw en wat voetbal voor jou (sexistische stelling he)).

4 4.5 5 2.5 4

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobbert:
- Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom (drama : 8)