Øyevitne

Øyevitne is een Noorse TV-serie in 6 afleveringen die het verhaal vertelt van twee middelbare scholieren, Henning en Philip, die toevallig getuige zijn van een meervoudige moord. Een naakte man wordt door leden van een motorclub naar een open plaats in het bos gebracht, blijkbaar met het doel om hem te executeren. Maar hij weet één van zijn beulen te ontwapenen en schiet met het ontfutselde wapen alle anderen neer.

Het onderzoek naar de moorden wordt geleid door de pleegmoeder van Philip, Helen Sikkeland, het plaatselijke hoofd van politie. Philip heeft de moordenaar recht in de ogen gekeken, en zou hem dus kunnen identificeren, maar de twee jongens zijn in het geheim minnaars en willen niet dat hun relatie aan het licht komt ... Binnen het korps ontstaat ook paniek: één van de slachtoffers was namelijk een tipgever van de recherche ...

Øyevitne kreeg wat extra aandacht vanwege de seksuele geaardheid van de hoofdpersonages, maar wie om die reden naar de serie kijkt, zal wellicht teleurgesteld worden: de homoseksualiteit wordt vooral aangegrepen om de zwijgzaamheid van de jongens te verklaren, en er wordt verder niet echt op ingegaan. De jonge acteurs zijn wat te oud om middelbare scholieren te spelen, maar afgezien daarvan valt er weinig op het acteerwerk af te dingen. Ook de fotografie en sfeertekening zijn prima. De serie valt echter een uiteen in een wat verwarrende eerste helft, en een veel betere tweede. We krijgen het gezicht van de moordenaar onmiddellijk te zien, maar ontdekken pas halverwege wie hij is. Vanaf dat moment worden ook een paar overbodige subplots overboord gegooid en staat de vertelling zo strak gespannen als een snaar. Vreemd genoeg is de ontknoping weer een beetje een tegenvaller: we lijken op weg naar een knallende climax, maar dan is het zo maar ineen - pats, boem - gedaan.

Noot:

US Network bewerkte  Øyevitne voor de Amerikaanse markt; de Amerikaanse serie is getiteld Eyewitness, telt 10 aflevering van 42 minuten en is eveneens op DVD uitgebracht. De Noorse serie is beschikbaar (met Engelse ondertitels) via YouTube

7 7.5 7.5 6.5 7

- Harper's Island (serie / thriller : 7)
- Q en Q (serie / thriller : 7)