Assassin's Creed

Callum Lynch dreigt de doodstraf te krijgen, maar wordt gered door een mysterieuze organisatie die experimenten met hem willen uitvoeren in ruil voor zijn leven. Hij wordt door een machine terug in de tijd gestuurd om een magische Appel te vinden. Deze is aldaar in handen van de Tempeliers en zou ervoor zorgen dat de mensheid haar vrije wil verliest, met grote implicaties voor het heden. Een voorvader van Lynch is een Assassijn die dit juist wil voorkomen, maar zijn kennis is nu benodigd. Lynch krijgt de taak zijn voorvader te vinden en daarmee de vindplaats van de Appel.

De reeks van computerspellen waarop deze film is gebaseerd bestaat inmiddels uit vier delen en een heleboel uitbreidingen en spin-offs. Stuk voor stuk zeer succesvolle games overigens, wat verfilming ervan een aantrekkelijke gedachte maakt. De momenten waarop je in de games bovenop gebouwen staat en prachtige uitzichten hebt over steden als Florence en Jeruzalem zijn adembenemend. Helaas slaagt de verfilming er totaal niet in deze indrukken over te brengen op de kijker. De setting in Spanje biedt op papier voldoende uitgangspunten, maar in de praktijk is ervoor gekozen een soort digitale mist over alle beelden te hangen, waardoor de oude steden nogal vaag en wazig aandoen. Anders gezegd, Assassin’s Creed doet op dit vlak nogal goedkoop aan, alsof er een b-film werd gemaakt. En dat is niet het enige dat er mis is met deze verfilming.

Met Michael Fassbender en Jeremy Irons kunnen we spreken van minimaal een aardige cast. Toch is het acteerwerk, inclusief dat van genoemde heren, van een belabberd niveau. Dat ligt overigens vooral aan het schrijnend gebrek aan een goede plot. Er wordt nauwelijks achtergrondinformatie geboden bij de hoofdpersoon. Met hem meeleven en betrokkenheid bij zijn situatie zal dan ook niet gebeuren bij de kijker. Het is allemaal nogal anoniem, nogal simplistisch. Dat geldt ook voor de – zeer ongeloofwaardige – actiescènes waar Assassin’s Creed mee vol zit. Deze zijn vooral generiek van aard en hebben we al in zoveel andere historische actiefilms gezien.

Assassin’s Creed mag aansluiten in een reeds lange en beruchte rij van mislukte en geflopte gameverfilmingen. Vooraf was er hoop dat er met een goede cast en een flink budget eindelijk aan einde zou komen aan deze historie van ellende. Helaas, Assassin’s Creed doet een extra duit in het zakje en bestendigd het credo dat games maar beter niet verfilmd kunnen worden.

4 4 3 3 3.5

- Indiana Jones and the Last Crusade (avontuur / actie : 8.5)
- Raiders of the Lost Ark (avontuur / actie : 8)