Bølgen (The Wave)

Een Noorse rampenfilm, uiteraard gesitueerd in een fjord, het Geirangefjord. In 1934 kwamen daar 40 mensen om het leven nadat een aardverschuiving een tsunami had veroorzaakt. Net als in de film, wordt het Geirangerfjord sindsdien dag en nacht bewaakt door een groep geologen. Maar het fjord is ook één van de grootste attracties van Noorwegen. Een ramp tijdens het toeristische hoogseizoen zou waarschijnlijk honderden slachtoffers vergen. Het realistische uitgangspunt maakt Bølgen extra beklemmend.

80 jaar achtereen is er in het Geirangerfjord niets voorgevallen, waardoor iedereen op twee oren denkt te kunnen slapen. De ervaren geoloog Eikjord heeft echter enkele vreemde meetresultaten ontdekt, maar zijn waarschuwingen worden in de wind geslagen. Als de hel losbreekt en er eindelijk alarm wordt geslagen, hebben de mensen - inclusief Eikjords eigen gezinsleden - nog maar tien minuten om het aanstormende water te ontwijken door naar hoger gebied te vluchten ...

Bølgen heeft alle ingrediënten die men van een rampenfilm mag verwachten: een expert die door niemand wordt geloofd, een gezin waarvan de leden van elkaar worden gescheiden (en uiteindelijk weer verenigd), bijfiguren die op enge manier om het leven komen, narrow escapes van de hoofdfiguren ... en toch weet de film op aangename manier te verrassen. De film is kort maar zeer hevig; na een zorgvuldige opbouw in de eerste helft, lijkt de ramp werkelijk als een tsunami over je heen te vallen.

Ondanks het kleine budget (een luttele 6,5 miljoen dollar) zijn de special effects zeer overtuigend; de onderwaterscènes zijn bij vlagen beklemmend. De acteurs Joner en Dahl Torp volgden intensieve duiklessen bij een professioneel reddingsteam om in de film hun eigen stunts te kunnen uitvoeren. The Wave vertelt een voorspelbaar verhaal, maar vertelt het wel op de juiste manier. De werkelijk ongelooflijke locatie helpt natuurlijk ook. Uthaug weet ook de meeste sentilentele valkuilen te ontwijken; de meeste - dus niet alle: aan het slot maakt zijn film toch nog een flinke uitschuiver.

8 7 7 5 7

- The Road (drama / avontuur : 7)
- The Impossible (Lo Imposible) (drama / avontuur : 7)