Sleeper

Een film uit de vroege periode van Woody Allen. Het is de eerste in een reeks van vier films die hij samen schreef met Marshall Brickman, en die door critici en fans tot zijn beste werk worden gerekend (de andere drie zijn: Annie Hall, Manhatten en Manhattan Murder Mystery.)

Woody speelt zelf Miles Monroe, een jazzmuzikant en tevens eigenaar van een reformwinkel die na een fout bij een kleine operatie wordt ingegevroren. Pas na 200 jaar wordt Miles weer tot leven gewekt, als een paar overijverige wetenschappers in de weer zijn met zijn lichaam. Amerika is in tussentijd een politiestaat geworden, en omdat de wetenschappers leden waren van het verzet, wordt de nieuweling met het vreemde uiterlijk uitgeroepen tot een vijand van de staat. Er is maar één mogelijkheid om aan zijn achtervolgers te ontsnappen: hij zal 'undercover' moeten gaan als ... huishoudrobot van Diane Keaton!

Sleeper heeft meer samenhang dan de meeste andere vroege werkjes van Woody Allen. Dat zal voor een deel te danken zijn geweest aan de samenwerking met Brickman, maar Woody begon ook het vak van regisseur beter onder de knie te krijgen en zag zichzelf niet langer als een bedenker van losse grappen. De architectuur van het toekomstige Amerika is schitterend en de film wordt ondersteund door een energieke jazz-soundtrack. Niet alle grappen zijn echter even geslaagd en in de laatste twintig minuten lijkt de sleeper een beetje in slaap te sukkelen. Volgens Woody zelf was de film vooral een ode aan twee van zijn favoriete komieken, Groucho Marx en Bob Hope. Chaplin die vrijwel nooit door hem wordt genoemd) lijkt echter een even belangrijke inspiratiebron te zijn geweest.

7 7 7 7 7

- Death Race 2000 (science fiction / humor : 6)
- Annie Hall (humor / drama : 8.5)