Spartacus

Toen ik deze film opzette, dacht ik dat het Stanley Kubricks Spartacus was, maar het bleek dus dit spectakel uit 2004 te zijn! Het is een bloederige mix tussen the gladiator en troy, waarbij het sowieso 1000 x beter is dan troy en zeker op kan tegen the gladiator (of eventueel zelfs beter, ik zou the gladiator nogmaals moeten zien om dit definitief te kunnen beoordelen). Ik vind het vreemd dat ik niets gehoord heb over deze film, terwijl ik doodgegooid werd met Troy.

Het verhaal eerst maar eens! Spartacus wordt opgeleid tot gladiator. Hij is opzich niet bijzonder goed, maar weet zich in leven te houden. Op gegeven moment moet hij op leven en dood vechten tegen een neger. Hij wordt echter neergeslagen en de neger heeft de mogelijkheid om hem te doden. Dit doet hij echter niet, maar vermoordt in plaats daarvan een romein en wordt daarna zelf lekgeprikt.

Spartacus beseft dat het leven zo niet langer door kan gaan. Hij komt in opstand en alle gladiatoren doen mee. Ze slachten wat legioenen af, plunderen en bevrijden overal slaven die zich maar al te graag onder de slavenleider scharrelen. Steeds bloederigere veldslagen zijn het gevolg. Hierdoor wordt het ook een chaos binnen de senaat van Rome, die gezichtsverlies leidt en bittere nederlagen. Uiteindelijk worden de opstandelingen stuk voor stuk uitgeroeid en vastgenageld aan het kruis. Maar deze genocide gaat ten koste van de trots en de beschaafdheid van Rome.

Volgens mij staat deze film wel in de top 10 van meeste-doden-in-een-film ooit! Duizenden leggen het loodje op de slagvelden, die achteraf bezaaid zijn met lijken. En vaak zijn het hele trieste gevechten waarbij ze op elkaar afstormen en 50% gelijk de eerste seconden sneuvelen. De film is zeer groots opgezet! Het is alleen jammer dat de acteurs nou niet bepaald geweldig zijn. De film duurt vrij lang, waardoor er soms momenten zijn waarin het wat langdradig overkomt. De hollywood-romantiek erin is niet al te best. Maar de bloederige battles overheersen de film waardoor het geheel altijd wel vermakelijk blijft!

8 6 7 6 7

- Smultronstället (Wild Strawberries) (drama / speelfilm : 8.5)
- Play (drama / thriller : 8.5)