The Commitments

The Commitments is een comedy drama rond de oprichting van een Ierse band (genaamd The Commitments) uit de arbeidersklasse van Dublin. Het is een verfilming van de gelijknamige roman van Roddy Doyle, die zelf meeschreef aan het scenario. The Commitments werd in 2005 verkozen tot de beste Ierse film aller tijden. Het succes leidde ook tot een langlopende theatershow.

De film vertelt het verhaal van Jimmy Rabbitte, een jonge werkloze uit Dublin die droomt van een carrière als manager van een succesvolle band. Dublin wemelt van de bands, maar ze spelen allemaal hetzelfde repertoire bestaande uit klassieke folk en moderne pop. Jimmy komt op het idee om het helemaal anders aan te pakken: De Ieren zijn de zwarten van Europa, en door de hoge werkeloosheid is Dublin omgetoverd in één grote achterbuurt. Soul is de muziek van de verschoppelingen, de kanslozen ... The Commitments zullen soul gaan spelen, en de stad Dublin een ziel geven ...

Jimmy engageert Deco, een opschepperige figuur die echter een prachtige zangstem heeft en maakt ook kennis met Joey ‘The Lips’ Fagan, een trompetspeler die zegt dat hij alle groten uit de muziekwereld kent. Een vriendin, Bernie, die toevallig aardig kan zingen, trommelt twee andere zangeressen op, Nathalie (die een prachtige stem heeft) en Imelda (die prachtige benen heeft en op wie Jimmy al jaren een oogje heeft). De groep groeit uit tot een sensatie, maar met het succes groeien ook de onderlinge spanningen: zanger Deco is een vuilbekkende egoïst, Nathalie heeft een oogje op Jimmy, maar hij ziet haar niet staan, en Imelda en Bernie maken ruzie om Joey ‘The Lips’, die de dames tussen de lakens kletst met zijn fraaie - en ongetwijfeld verzonnen - verhalen ... Uiteindelijk gaat de groep ten onder aan jaloezie en onderlinge twisten.

Regisseur Parker koos bewust voor onbekende acteurs en wees het aanbod af van enkele bekende rocksterren (zoals bijvoorbeeld Rory Gallagher en Van Morrison) om in de film op te treden. De meeste nieuwelingen waren actief in de muziekscene van Dublin en zongen in de film ook zelf. Sommigen bouwden na de film een carrière op in de muziekwereld, met name Strong (die leadzanger Deco speelt): hij toerde met o.m. The Rolling Stones en Lenny Kravitz. Parker wilde ook iedereen zijn eigen instrument laten spelen, maar dat werkte niet. Uiteindelijk werd de hulp ingeroepen van The Corrs; de groepsleden figureren ook allemaal in kleine bijrolletjes.

The Commitments is een heerlijke film, een pareltje van vertelkunst en een genot voor oog en oor. Het enige probleem is dat de nadruk in het laatste halfuur wat al te veel op de concerten komt te liggen, waardoor het verhaal naar de achtergrond wordt gedrongen.

7.5 9 7 7.5

- Blue Jasmine (drama / humor : 8)
- The Kids are All Right (drama / humor : 7.5)