Groenten uit Balen

Groenten uit Balen is de verfilming van een toneelstuk van de schrijver Walter van den Broeck. De film is gesitueerd in 1971 en weeft een verhaal rond de historische staking in de zinkfabriek van het dorp Balen in de Antwerpse Kempen.

Als de arbeiders uit de zinkfabriek te horen krijgen dat hun collega's  elders meer betaald krijgen voor hetzelfde werk, breekt er een staking uit. Er is geen overleg gepleegd met de bonden, die de staking uiteindelijk niet zullen erkennen. Hierdoor vallen de stakende werknemers zonder inkomen. Zo ook Jan, die niet alleen een gezin heeft te onderhouden, maar ook een lening bij de bank moet afbetalen.

Hij heeft nog meer problemen: Zijn dochter is opstandig en draagt minirokjes als ze op stap gaat, en zijn vader, die bij hem inwoont, wil niet dat hij aan de staking deelneemt (de bazen hebben immers toch alle macht). Jan durft niet tegen de stakers in te gaan en ten einde raad schrijft hij iedere avond brieven aan belangrijke personen, die hij om hulp vraagt, zoals de Koning van België en zelfs de Amerikaanse president, Richard Nixon. Zijn vrouw gooit die brieven de volgende morgen in de kachel. Uiteindelijk daagt er toch licht aan het einde van de tunnel: de stakers krijgen hulp van de plaatselijke middenstand en enkele linkse studenten uit Leuven (Studenten en arbeiders: Eén strijd!), het zijn immers de hoogtijdagen van het marxisme-leninisme.

Het scenario van Groenten uit Balen is wat aan de magere kant. De meeste verwikkelingen zijn nogal voorspelbaar, maar de film wordt gered door twee dingen: erg goed acteerwerk (vooral van Evelien Bosmans als Jans dochter) en een mooi tijdsbeeld. De jaren zeventig worden prachtig opgeroepen: het behang, het straatbeeld, het meubilair – alles klopt. En niet te vergeten: moeder draagt een gebloemde schort, zoals alle huisvrouwen in die tijd. Het is ook een voordeel dat regisseur Van Mechelen de humor niet te zwaar aanzet. De sfeer is eerder droogkomisch, waardoor ook het drama uit de verf komt.

De titel, Groenten uit Balen, lijkt raadselachtig, maar wordt in de slotscène keurig verklaard.

7 7 7.5 6 7

- Blue Jasmine (drama / humor : 8)