Een Vlucht Regenwulpen

Dit is een verfilming van de gelijknamige roman van Maarten ‘t Hart, gedeeltelijk gebaseerd op persoonlijke ervaringen van de auteur.

Maarten van Leerdam is een 34-jarige professor in de celbiologie die zich bezig houdt met het clonen van muizen. Maar hij woont ook nog bij zijn (inmiddels doodzieke) moeder en heeft nog nooit een vriendinnetje gehad. Zijn gereformeerde ouders hebben hem in een isolement opgevoed waardoor hij pas op de basisschool andere kinderen ontmoette. Hij heeft nooit meer dan een paar woorden kunnen wisselen met Martha, zijn grote, onbeantwoorde liefde. En hij zich evenmin ooit kunnen verlossen uit de verstikkende greep van het geloof: een stem in zijn hoofd zegt dat zijn werk (clonen) zondig is en dat hij zal sterven als hij niet binnen een week het bed zal delen met een vrouw.

Het grote verschil tussen het boek en de film, is dat regisseur De Jong de innerlijke stem van Maarten heeft gevisualiseerd via een zogenaamde ‘andere ik’ die zichtbaar door de film loopt en voortdurend twistgesprekken voert met Maarten: Jeroen Krabbé speelt beide rollen, die van de verlegen, onhandige professor en diens blufferige alter ego. Dit werkt heel aardig, maar de sfeer wordt hierdoor veel luchtiger dan in het boek. Ook het einde is anders: het boek kent een meer open einde, met de hoofdpersoon die zijn lot stoïcijns aanvaardt, de film breidt een heel aardige coda aan Maartens amoreuze perikelen.

De film werd in 1981 gemengd onthaald. De keuze van Jeroen Krabbé was omstreden: velen vonden hem te aantrekkelijk voor de rol van de intellectuele kluns die geen meisje kon krijgen. De taktische bijrollen van Rijk de Gooijer (als militairistisch schoolhoofd) en Willeke van Ammelrooij (als Martha) doen wat verplicht aan: er kon in die tijd geen film gemaakt worden zonder die twee. De andere rollen zijn heel mooi ingevuld, vooral Marijke Merckens maakt indruk als de moeder die haar eenzame zoon overstelpt met liefde. De vormgeving is ook fraai, met in sepiatinten gefilmde flashbacks en weidse opnamen van het Zuid-Hollandse polderlandschap waarin ‘t Hart opgroeide. Ik heb ruim 30 jaar na dato de film met bijzonder veel plezier herbekeken.

Een kort fragment, met Maarten, zijn alter ego en Simone Kleinsma:

De film kan in zijn geheel worden bekeken op You Tube, maar de beeldkwaliteit is matig.

7 7 8 6.5 7