Hap Ki Do

Deze klassieke martial arts film staat ook wel bekend als Lady Kung Fu, maar de gevechtssport die wordt beoefend, is Hap ki do, de Koreaanse variant van het Japanse Aikido (onder meer beoefend door Steven Seagal). Hap ki do combineert armklemmen bekend uit Judo en Jiu Jitsu met klappen en (vooral) kicks uit Karate en Tae Kwon Do.

Het verhaal is gesitueerd in de jaren dertig van de vorige eeuw, in Korea, ten tijde van de Japanse bezetting. Drie leden uit de Chinese gemeenschap, die Hap ki do-lessen volgen bij meester Shih (gespeeld door Jin Han-jae, één van de hoogst gedecoreerde beoefenaars van de sport in de geschiedenis) raken betrokken bij een vechtpartij met een groep Japanners, waardoor ze moeten vluchten naar hun vaderland. Ook China dreigt echter ten prooi te vallen aan de Japanners en de school die het drietal sticht, wordt al gauw bedreigd door de leden van een karateschool die onder Japanse bescherming staat ...

Veel verhaal valt er in Hap ki do niet te ontdekken, het is sportschool tegen sportschool, de ene school goed, de andere slecht. De anti-Japanse gevoelens, bekend uit veel andere Chinese films, worden hier extra-zwaar aangezet, de eigenaar van de karateschool heeft zowaar een echt Hitlersnorretje. Maar het gaat de liefhebber natuurlijk niet om de politieke boodschap, maar om de vechtscènes en die zijn subliem. De choreografie werd verzorgd door Sammo Hung (Fan in de film), die later als stuntcoördinator zou werken voor o.m. Jackie Chan en John Woo (sommigen zullen hem ook kennen uit de TV-serie Martial Law). Jackie Chan is trouwens even te zien als leerling in de karateschool.

Angela Mao Ying

Als kind deed Angela Mao Ying aan ballet en was ze als danseres verbonden de Peking Opera; op haar twaalfde begon ze met vechtsporten en vanwege haar uitzonderlijke lenigheid koos ze voor de Koreaanse varianten, Hap Ki Do en Tae Kwon Do, die meer gericht zijn op benenwerk en daardoor veel lenigheid en sprongkracht vergen. Let ook op haar paardenstaart, een dodelijk wapen.

7.5 7 7 6 7

- Ip Man (martial arts / drama : 7.5)
- Jing wu men (Fist of Fury) (martial arts : 7)