Alias

Alias is een Vlaamse film uit 2002, geregisseerd door Jan Verheyen, naar een oorspronkelijk scenario van de (althans in Vlaanderen) vrij bekende auteur Paul Koeck.

Twee vriendinnen, Eva en Patti, zijn op uitstap in Gent; ze maken er een dolle boel van en Eva legt alles met haar camera vast. Als ze door twee kruimeldieven (die per ongeluk door Eva zijn gefilmd) worden lastig gevallen, krijgen ze hulp van ene Dieter, een charmante lefgozer. Eva wordt halsoverkop verliefd op hem en de twee beginnen een affaire. Patti is echter ongerust: Eva heeft ook een zelfmoord gefilmd, die weleens een moord zou kunnen zijn, en Patti vreest dat Dieter iets met de zaak te maken heeft ...

Verheyen heeft de meest uiteenlopende producties op zijn naam staan, van thrillers tot komedies, van remakes tot afleveringen van de TV-serie Vermist. Hij kreeg ook bekendheid als samensteller en presentator van de Nacht van de Wansmaak, waarin de meest goedkope rommel werd vertoond die Jan kon vinden. Om die reden wordt zijn werk nog steeds omgeven door een aureool van plat amusement, ook al heeft hij inmiddels zijn sporen ruimschoots verdiend.

Alias begint als een romantische thriller, maar eindigt als een volbloed horrorfilm; er wordt gestrooid met verwijzingen naar klassiekers als Blow Out (of Brian De Palma's bewerking Blow Up), Halloween en Straw Dogs; het slot heeft in ware horrorstijl donder en bliksem, spuitend bloed en (natuurlijk) een moordenaar die terugkeert nadat hij zo dood leek als een pier.

Verheyen lijkt met volle teugen te genieten van het postmoderne spelletje van picturale verwijzingen en had voor Alias een prima cast tot zijn beschikking. Hilde de Baerdemaeker (in haar filmdebuut) is voortreffelijk als de verliefde jonge vrouw en veterane Van Mieghem weet op overtuigende wijze een louche (en wulpse) directrice van een psychiatrische instelling neer te zetten. Het zwakke punt is uitgerekend het scenario van Paul Koeck, dat van de toevalligheden en onwaarschijnlijkheden aan elkaar hangt. Om die reden is Alias nèt geen schot in de roos.

6.5 7 7 5 6.5

- The Silence of the Lambs (thriller / horror : 7.5)
- The Horseman (thriller / horror : 7)