Jack Ryan: Shadow Recruit

Nadat soldaat Jack Ryan zwaargewond is geraakt in Afghanistan, wordt hij gerecruiteerd door de CIA. Hij wordt op missie naar Rusland gestuurd om een mogelijke terroristische aanslag op Amerikaanse bodem te voorkomen. Belegger Cherevin is namelijk voornemens de Amerikaanse dollar in te laten storten, waarna hij een gigantische slag kan slaan. Samen met zijn vrouw heeft Ryan nu de zware taak de crimineel te stoppen.

Jack Ryan is een karakter uit de boeken van schrijver Tom Clancy. Er zijn al verschillende andere films waarin dit figuur is verschenen, alleen gebeurde dat niet altijd onder deze naam. Met Shadow Recruit wordt de naam nadrukkelijk naar de voorgrond geschoven, hetgeen doet vermoeden dat er de komende jaren nog meer films onder deze serienaam zullen verschijnen. Dan mag er aan de kwaliteit overigens nog wel wat gesleuteld worden.

Shadow Recruit is namelijk allesbehalve een flitsende, succesvolle start voor deze serie geworden. Sterker nog, we hebben hier te maken met een behoorlijk slechte thriller. Hiervoor is de dramatisch matige plot grotendeels verantwoordelijk. Het verhaal stuitert van de hak op de tak en zit vol ongeloofwaardige zijpaden en wendingen. De liefdesplot is volstrekt overbodig en had dus achterwege mogen blijven.

Hier had mogelijk nog doorheen gekeken kunnen worden als er fatsoenlijk geacteerd werd. Daar is echter ook geen enkele sprake van. Chris Pine die Jack Ryan vertolkt speelt als een houten klaas. Nergens heeft hij het charisma van een Jason Bourne, een reeks die men hier overduidelijk probeert te imiteren. Nog waardelozer speelt Keira Knightley, die gedurende de hele film slechts één gezichtsuitdrukking kan opzetten. Ik had nooit kunnen vermoeden dat ik ooit nog zou zeggen dat de beste rol in een film vertolkt werd door Kevin Costner, maar dat is hier toch echt het geval.

6 3 4 4 4

- Enemy of the State (thriller / actie : 7)
- The Bourne Supremacy (thriller / actie : 6.5)