Lake Placid

Deze horrorkomedie is een zogenaamde sleeper: een film die aanvankelijk weinig succes boekte, maar in de loop der jaren meer waardering kreeg en uiteindelijk een cultstatus verwierf. Een decennium na de première was de faam van de film zo groot dat er drie sequels werden gemaakt. Het gebrek aan succes was deels te wijten aan het beleid van de studio: Lake Placid werd gepresenteerd als horrorkomedie, en dat klopt ook wel, maar het is toch vooral het laatste, een komedie dus. Ook de horrorscènes zijn eerdig grappig dan griezelig. De film kwam door dit alles terecht bij de verkeerde doelgroep.

In Black Lake, een kalm meertje in Maine (placid = kalm) wordt een duiker half verslonden door een raadselachtig monster. Sommigen denken aan een beer, maar die vallen niet aan onder water, dus concludeert de lokale boswachter dat de dader een bever moet zijn geweest.

Toch niet echt.

Bij de aanval heeft het monster een tand verloren en volgens een amateurbioloog behoort die toe aan een reusachtige krokodil. Dat is ook de conclusie van twee deskundigen die worden geraadpleegd: het beest zou negen meter lang zijn en velen dachten dat de soort was uitgestorven. De vraag is: hoe komt een uitgestorven gewaande krokodil terecht in een rustig meertje in Maine?

Lake Placid moet het vooral hebben van het dwaze uitgangspunt (dat toch een mooie verklaring krijgt) en het spitse scenario van David E. Kelley, die een hele reeksen wisecracks heeft verzonnen. Bridget Fonda is erg grappig als de truttige paleontologe die een hekel heeft aan de natuur en ook Brendan Gleeson is in grote vorm als de sheriff die het beest het liefst naar de prehistorie zou terugknallen. Betty White is zelfs hilarisch als de bejaarde weduwe die meer van de raadselachtige gebeurtenissen lijkt te weten. Helaas zijn er ook een paar minpuntjes: Oliver Platt is absoluut niet grappig als een  excentrieke professor die lucht heeft gekregen van het incident, en ondanks de geringe lengte (80 minuten) verliest de film gaandeweg wat vaart; de grappen worden minder spits en het slot is er duidelijk te veel aan. Desondanks is dit een alleraardigst tussendoortje.

6.5 7.5 7 7 7

- Piranha 3D (horror / humor : 7)
- Re-Animator (horror / humor : 7)