Honneponnetje

Dit was in 1988 de derde speelfilm van Ruud van Hemert, na de succesvolle filmtweeling Schatjes en Mama is Boos. Ook Honneponnetje was redelijk succesvol, maar de kritieken waren zo vernietigend dat Van Hemert 13 jaar lang geen film meer zou maken.

Honneponnetje is een 15-jarige dochter van rijke ouders, die is opgegroeid binnen de vier muren van een streng katholiek meisjesinternaat. Als ze op een dag een erotisch romannetje in handen krijgt, besluit ze op haar zestiende verjaardag te ontsnappen om de opwindende wereld buiten de kloostermuren te gaan exploreren. Ze wordt opgepikt door een onschuldige student, maar komt ook in aanraking met personen die het minder goed met haar menen, zoals de louche filmproducent Apollo Romansky (een parodie op Roman Polanski). Intussen is ook de politie naar haar op zoek omdat haar ouders het bericht hebben verspreid dat zij is ontvoerd.

Dit wordt door sommigen de op één na slechtste Nederlandse films uit de geschiedenis genoemd. De allerslechtste zou dan Intensive Care (1991) zijn. De actrice Nada van Nie had de eer om in beide films mee te spelen. Geen wonder dus dat haar acteercarrière niet erg wilde vlotten: het bleef bij deze twee rollen. Ze bouwde overigens toch nog een aardige carrière uit als presentatrice en echtgenote van de voetballer Bryan Roy.

Honneponnetje is inderdaad allesbehalve hoogstaand amusement, en de rottige kopie die ik bekeek deed er ook al geen goed aan. De film lijkt wat op het Vlaamse Hector, maar die productie werd gered door de aanwezigheid van de komiek Urbanus. Van Nie is een frisse verschijning, maar geen actrice en zeker geen comédienne. Er doen ook een paar ervaren acteurs in mee, zoals de Vlaming Herbert Flack en de Nederlander Coen Flink, en die lijken zich aardig te vermaken. Er zijn verder ook wel een paar aardige dingen te ontdekken in deze rare soep, zoals een leuke running gag rond het stelen van (brom)fietsen. Eigenlijk viel Honneponnetje me nog wel mee, maar dat zegt in dit geval niet zo heel veel.

6 5 3 3 4

- Wat Zien ik !? (humor / erotiek : 7)
- Annie Hall (humor / drama : 8.5)