S.F.W.

Cliff Spab is een gozer die blowt en zuipt. Voor de kost bakt hij hamburgers. In de supermarkt wordt hij gegijzeld, samen met andere ongelukkige shoppers. Na een van de gijzelaars geexecuteerd te hebben, wordt de eis van de terroristen ingewilligd: Er wordt -op landelijke televisie- dagelijks verslag gedaan van het wel en wee van de gijzelaars. De gijzeling duurt 36 dagen en maakt van loser Cliff een ster. Cliff weet niet goed hij hiermee moet omgaan...

Een film die het nummer Jesus Christ Pose van Soundgarden ten gehore brengt tijdens de opening credits kan natuurlijk nooit slecht zijn. Het blijkt tevens een voorbode van een zeer nadrukkelijk aanwezige jaren '90 sfeer. Nineties cool, welteverstaan. Niet dat dat hedentage nog cool is, maar dat terzijde. Ik was zelf tiener in dit decennium en ik mocht het wel. De rest van de soundtrack is overigens evenmin verkeerd met tracks van onder meer Gwar, Suicidal Tendencies en Monster Magnet.

Deze rolprent deed me qua vorm en stijl sterk denken aan Natural Born Killers van Oliver Stone uit hetzelfde jaar. Als companion piece voor die productie acht ik S.F.W. dan ook zeer geschikt, maar kwalitatief is de film ietsje minder dan genoemde film. Ook hier wordt echter op geslaagde wijze een satire op de media en haar invloed gepresenteerd. Jammer is dat de invalshoek van de terroristen, waarschijnlijk een mediabedrijf, wordt onderbelicht.

S.F.W. weet de eerste helft goed te boeien met meerdere vermakelijke scenes en goede karaktertyperingen van alerhande lowlifes die de film bevolken. Halverwege is de koek echter zo'n beetje op en valt de film in de herhaling. Bovendien lijkt het een soort boodschapfilm geworden te zijn, al ligt dat er gelukkig nooit al te dik bovenop. Het grootste probleem is vooral dat de film niet echt ergens meer heen gaat. Behalve dan dat we ' verwend' worden met een nietszeggend romantisch subplot.

Tot slot vind ik de casting niet onaardig gedaan. Stephen Dorff voldoet als hoofdrolspeler en Reese Witherspoon speelt een van haar betere rollen. Hilarische bijrollen zijn er van Tobey 'Spider-Man' Maguire als stoner en Gary Coleman als zichzelf.

5 6 7 7 6.5

- Naked Lunch (thriller : 8)
- Tenebre (thriller / horror : 7.5)