300

Het Spartaanse koninkrijk, onder leiding van Leonidas, wordt bedreigd door de Perzische oorlogstocht van Xerxes. Omdat hij geen gehoor krijgt bij zijn senaat, besluit Leonidas zijn beste soldaten te verzamelen om een invasie te voorkomen. Met 300 soldaten trekt hij naar een nauwe kloof om de Perzen tegen te houden. Terwijl zijn koninkrijk intern sterk verdeeld raakt over deze oorlog, houdt het leger kranig stand tegen de overmacht van Xerxes.

Het verhaal van 300 is gebaseerd op een Griekse mythologie. Deels waar gebeurd, deels verzonnen dus. Dat laatste voert in deze film van Zack Snyder de boventoon. Dat komt primair doordat hij zich heeft gebaseerd op een comic van Frank Miller, die op zijn beurt weer gebaseerd is op de film The 300 Spartans uit 1962. Daarmee is de cirkel dus weer rond.

300

Afijn, de stijl van de comic wordt hier in perfectie doorgevoerd. Een bruinig kleurenpalet, afwisselende langzame en snelle beelden en veel rondvliegend bloed. Daarnaast is de aankleding van de sets fantasievol, waarbij met name het Perzische leger uitblinkt in sterke en overdreven kostuums en make-up effecten. De stijl doet ergens denken aan Sin City (ook van Frank Miller), maar heeft genoeg eigen smoel om een vergelijking te kunnen doorstaan.

Grafisch is 300 om van te smullen. Dat kan ook gezegd worden van Gerald Butler als koning Leonidas en vooral van Rodrigo Santoro als de flamboyante, androgyne Xerxes. Eigenlijk geen enkele reden voor een dergelijke lage beoordeling dus, zou je denken.

Edoch, 300 is een behoorlijk saaie film te noemen. De massagevechten zijn heerlijk en als die dertig battle-minuten de hele film zouden maken, zou een acht of hoger op zijn plaats zijn. Er wordt echter zo'n anderhalf uur gevuld met allerlei saaie bijverhalen. Op die momenten zakken de oogleden langzaam in, om weer even op te kunnen gaan als er met bijlen en pijlen gehakt wordt. Die 75 procent saaiheid maken echter dat het moeilijk is om een voldoende aan 300 toe te kunnen kennen

9 6 7 6 5.5

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- X2 (X-Men 2) (actie / fantasy : 8)