The Hunger Games

The Hunger Games is de verfilming van de gelijknamige roman van Suzanne Collins uit 2008. Het verhaal is gesitueerd in een futuristische maatschappij genaamd Panem. Het rijk telt twaalf districten, en ieder jaar zijn deze districten verplicht om twee teenagers af te vaardigen voor de zogenaamde Hunger Games, een wedstrijd op leven en dood die slechts één winnaar kent.

Reeds bij het uitkomen van het boek, werd gewezen op gelijkenissen met de Japanse roman Battle Royale en de verfilming daarvan. Zelf wees Collins op de klassieke mythologische verhalen en gladiatorspelen (panem en circenses = brood en spelen) en verder speelde natuurlijk ook Reality TV (Big Brother is watching you!) een rol. Persoonlijk had ik de indruk dat Collins ook werd geïnspireerd door de Palio, de jaarlijkse paardenraces in de Italiaanse stad Siena, waarbij de verschillende stadsdistricten tegen elkaar uitkomen.

Opvallend is dat de voornaamste doelgroep van de film, teenagers, minder enthousiast waren dan de filmcritici. The Hunger Games duurt lang, twee uur en tweeëntwintig minuten, en de opbouw is bedachtzaam, zelfs traag. De wedstrijd begint pas na meer dan een uur. Daar staat tegenover dat het onderwerp - origineel of niet - facinerend is en dat enkele voortreffelijke vertolkingen de film als het ware boven zichzelf uittillen. Jennifer Lawrence is geweldig als de hoofdfiguur, de zestienjarige Katnis (je vergeet ook dat ze 21 was toen de film werd gedraaid) en Stanley Tucci voert een spetterende show op als aalgladde presentator.

7 7 7 5 6.5

- Aliens (actie / science fiction : 7.5)
- Mad Max 2: The Road Warrior (actie / science fiction : 7.5)