The Brotherhood of War (Taegukgi)

The Brotherhood of War is een Koreaanse Oorlogsfilm, en natuurlijk gaat de film over de Koreaanse Oorlog, de meest verscheurende gebeurtenis in de geschiedenis van het land en het volk. Het verhaal is zeer symbolisch: twee broers raken min of meer per ongeluk als soldaat bij het conflict betrokken, en zullen voor eeuwig van elkaar worden gescheiden.

De film begint in het heden, dat wil zeggen vlak na de eeuwwisseling. Een bejaarde man, Jing-seok wordt opgebeld door een team dat opgravingen doet op de plaats waar de laatste veldslag plaatsvond tussen Noord en Zuid. Men heeft voorwerpen gevonden waarop zijn naam staat. Jing-seok concludeert dat het de persoonlijke geschenken zijn die hij zijn broer Jing-tae heeft gegeven, op het moment dat ze elkaar voor het laatst zagen. Hij vraagt zijn kleindochter om hem naar de opgravingen te brengen.

We gaan dan terug in de tijd, naar het Seoel van 1950. Het communistische Noorden valt het land binnen en het leger, dat volkomen onder de voet wordt gelopen, lijft lukraak jonge mannen in, zo ook Jing-seok, een intelligente, maar fysiek zwakke student. Zijn broer, die hem altijd heeft beschermd en zijn studies via rotbaantjes als schoenpoetser heeft bekostigd, wil zijn plaats innemen, maar wordt daardoor prompt ook gerecruteerd. De Zuidelijken verliezen slag op slag, en overal zijn ze getuigen van de slachting die de communisten hebben aangericht, ook onder de burgerbevolking. Maar dan keren de kansen, mede door de hulp van het Amerikaanse leger.

Plots zijn de rollen omgekeerd: het Zuidelijke leger drijft de communisten terug. Noordelijke eenheden die niet op tijd op de vlucht zijn geslagen, worden op meedogenloze manier uitgeroeid. Ook onder Zuid-Koreaanse burgers die met de communisten hebben geheuld, wordt huisgehouden. Jing-tae moet toezien hoe zijn verloofde, die voor voedsel had samengewerkt met de Noordelijken, wordt geëxecuteerd als 'hoer'. Als hij te horen krijgt dat ook zijn broer is overleden, vermoordt hij de verantwoordelijke officier en ... loopt over naar de communisten. In werkelijkheid leeft Jing-seok nog. De twee broers zullen elkaar nog één keer terugzien, op het slagveld. Daarna zullen ze voor eeuwig van elkaar worden gescheiden.

Regisseur Kang Je-gyu wordt de Koreaanse Spielberg genoemd, en na het zien van deze film kan ik daar inkomen. De film roept herinneringen op aan Saving Private Ryan: de slagveldscènes zijn gruwelijk, en van een haast onvoorstelbare intensiteit, maar de sentimentaliteit tijdens de dramatische scènes, is haast even grof als het geweld. Dat alles wordt nog versterkt door een soundtrack vol jankende strijkers en wenende blazers. In Azië was de film een ongekend succes. Met bijna 13 miljoen bezoekers is dit de succesvolste Koreaanse film tot nu toe.

Ondanks de vaak hinderlijke sentimentaliteit maakt het verhaal toch indruk, en met name het slot is aangrijpend. De slagveldscènes brachten me wat in verwarring, ze zijn intens, verpletterend, maar de camera zit vaak zo dicht op de handeling dat je amper kunt volgen wat er gebeurt.Ook sommige special effects laten te wensen over.

6.5 7 7 7 7

- Pohwasogeuro (71 Into the Fire) (oorlog / drama : 7.5)
- Gettysburg (oorlog / drama : 7.5)