Big Fish

Big Fish

Will heeft een soort van haat-liefde verhouding met zijn vader Ed. Zijn vader heeft namelijk in heel zijn leven nog nooit een serieus verhaal verteld. Will weet daarom eigenlijk ook niks van zijn vader af, omdat deze in een soort van fantasie-wereld heeft geleefd. Als Will het bericht krijgt dat zijn vader op sterven ligt gaat hij samen met zijn vrouw op bezoek. Will hoop eindelijk eens echte verhalen van zijn vader te horen, maar dit gebeurt helaas niet. Als Will`s vrouw met Ed gaat praten vertelt hij opnieuw zijn hele levensverhaal.

De film gaat vervolgens terug in de tijd, maar soms speelt het ook in het heden om de reacties op Ed te laten zien. Ed verlaat op jonge leeftijd zijn woonplaats om de wijde wereld in te trekken. Deze reis brengt hem langs tal van bijzondere plaatsen, waar hij ook bijzondere mensen ontmoet. Zo komt hij de vier meter lange Karl tegen, die hem gedurende zijn reis zal vergezellen. Ook ontmoet hij circus-directeur Amos. Een groot deel van zijn verhaal gaat over een klein dorpje in Alabama, waar mensen in perfecte vrede leven. Later is dit dorpje vervallen geraakt en Ed neemt als doel het dorpje te redden. Op deze manier is de film eigenlijk een heel apart, verzonnen verhaal over een man met een bijzonder leven. Zo ook de zeer aparte geboorte van Ed, waar de titel van de film uiteindelijk naar verwijst.

In Big Fish zien we heel duidelijk terug dat hij geregisseerd is door Tim Burton. Dat wil zeggen een zeer sfeervolle film met aparte karakters. Dat alleen al maakt deze film de moeite van het kijken waard. Het verhaal is interessant door de boeiende karakters die Ed tegenkomt op zijn reis. Vaak zitten er ook humoristische stukken in, voornamelijk in totaal ongeloofwaardige situaties. Grappig is ook de begrafenis van Ed, waar pas duidelijk wordt of zijn verhalen op waarheid gebaseerd waren of niet.

7 7 8 8 7

- Brazil (speelfilm / fantasy : 6.5)
- The Fall (speelfilm / fantasy : 6)
- The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (fantasy : 9)
- Being John Malkovich (fantasy : 8.5)
- The Lord of the Rings: The Return of the King (fantasy : 8)

012345678910

Hoe beoordeelt Boobema categorie speelfilm eigenlijk?
012345678910

Big Fish
Big Fish

Big Fish

Billy Crupud heeft heel zijn leven de sprookjesachtige levensverhalen van zijn vader gehoord. Deze hebben erg veel indruk op hem gemaakt, maar het heeft er wel voor gezorgd dat hij niet weet wat wel en wat niet waar is over zijn vader. Nu is hij opgegroeid en zijn vader ligt op het sterfbed. Hij vindt het tijd om uit te zoeken in hoeverre deze levensverhalen kloppen en of zijn vader dus eigenlijk een leugenaar is of niet. Het levensverhaal van de vader wordt zeer mooi en sprookjesachtig uitgebeeld, waaruit blijkt dat wellicht niet ieder feitje klopt maar dat dat wellicht niet zoveel toe doet. Big Fish zet een schitterende fantasiewereld neer, verwoven met de echte wereld. Een echte feelgood movie met een zeer orginele inslag. Voor alle leeftijden leuk!

7.5 7.5 8.5 8 8

- Brazil (speelfilm / fantasy : 7)
- El Laberinto del Fauno (Pan's Labyrinth) (fantasy / horror : 7.5)
- Sleepy Hollow (fantasy / thriller : 7.5)
- Lemony Snicket`s A Series of Unfortunate Events (fantasy : 7)
- Finding Neverland (fantasy : 7)

Hoe beoordeelt Boobers categorie fantasy eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Boobers categorie speelfilm eigenlijk?
012345678910

Big Fish

Tim Burton laat wederom zijn talent zien een boek goed te verfilmen. Het eerste waar Big Fish me aan deed denken was de boeken van Roald Dahl. Dezelfde absurditeiten en dezelfde fantasie komen er in naar voren. Ondanks dat is het toch een heel ander verhaal met een sterke eigen identiteit. De hoofdpersoon is bijvoorbeeld geen kind, fantasie en werkelijkheid lopen meer door elkaar heen en een aantal onderliggende boodschappen worden net iets volwassener gebracht. Ik denk dan ook dat Big Fish nog meer dan de verfilmingen van de boeken Van Roald Dahl, een echte familiefilm genoemd mag worden. The Special effects komen zeer geloofwaardig over en dragen sterk bij aan de sfeer van de film.De manier van acteren sluit hier naadloos bij aan, hetgeen zorgt voor een rolprent waar, door mij ,in deze geestestoestand, geen aanmerkingen op te verzinnen zijn.

Daar het genre niet bij mijn favorieten hoort is een 7.5 het maximaal haalbare voor een film als deze. Hij kan zo worden toegevoegd aan het rijtje Labyrinth, The Never Ending Story en Harry Potter en ik raad hem dan ook iedereen aan, zeker als je nog wat verveelde koters in je huis hebt rondscharrelen.

8 7 8 8.5 7.5

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobbert:
- La cité des enfants perdus (fantasy : 7.5)