The Town

Een van de grote verrassingen van de afgelopen jaren was Gone Baby Gone van regisseur Ben Affleck. Niet dat de film een meesterwerk was, maar Affleck gold als een mooie jongen, hoogstens in staat om Jennifer Lopez te versieren, dat hij zich zou ontpoppen als een verdienstelijk regisseur, had niemand verwacht. Voor zijn tweede film (altijd de moeilijkste, zegt men), bleef Affleck dicht bij huis, en wel de volkswijk Charlestown in Boston, waar hij zelf opgroeide. Een inleidende tekst presenteert Charlestown als de Almerikaanse wijk waarin de meeste bankovervallen plaatsvinden.

Affleck speelt zelf Doug, de leider van een groepje locale boefjes die langzaam tot echte gangsters zijn uitgegroeid. Ze overvallen geldwagens en banken en alles loopt op wieltjes totdat bij een bankoverval één van hen door het lint gaat en een bankdirecteur het ziekenhuis inslaat. Ze nemen een jonge vrouw in gijzeling en laten haar later weer vrij, maar worden vervolgens bang dat zij één van hen zal kunnen identificeren. Doug begint haar te schaduwen en maakt op die manier contact met haar. Er vliegt een vonk over, en plots ziet het leven als bankrover er voor Doug heel anders uit …

Ik heb het gedoe rond Affleck altijd nogal hypocriet gevonden. Als co-scenarist van het Oscar winnende Good Will Hunting had hij al bewezen dat hij iets in zijn mars had, en waarom zou iemand met een knap uiterlijk geen bekwaam regisseur kunnen zijn? The Town is uiterst sfeervol (met een uitstekend gebruik van de architectuur en het volksleven van de stad Boston) en oogt, net als Gone Baby Gone heel vakbekwaam; eigenlijk is alles goed: de actie, het verhaal, de karakteriseringen; naast Affleck zelf blinkt Rebecca Hall uit als zijn minnares, die niet kan leven met zijn misdadige achtergrond, en er zijn mooie bijrollen voor veteranen Pete Postlewaite (zijn voorlaatste voor zijn plotse dood in 2011) en Chris Cooper. Een probleem is wel dat Affleck nergens grote risico’s neemt. Alle elementen van het klassieke gangster-epos zijn aanwezg: het boefje dat aan het milieu wil ontsnappen, de geschokte minnares, de laatste klus … daarom klinkt The Town ook een beetje overbekend, haast voorspelbaar.

Om die redenen is The Town een goede, maar geen uitzonderlijke film geworden. De vergelijking met de beste misdaadfilms uit de geschiedenis, zoals Heat, Scarface of Mean Streets kan The Town niet doorstaan, maar wie uitkijkt naar twee uur prima vermaak, kan hier terecht.

7 7 8 5 7

- Dillinger (misdaad / actie : 7)
- Mesrine: L'instinct de mort (misdaad / actie : 7)