Beneath the Planet of the Apes

Dit is het tweede deel van de oorspronkelijke reeks, volgend op The Planet of the Apes uit 1968. De astonaut Taylor en de vrouw Nova (die hij heeft leren kennen als een gevangene van de apen) bevinden zich in de zogenaamde Verboden Zone, waar de apen hen niet durven volgen. Taylor verdwijnt echter in een spleet in de aarde en Nova blijft alleen achter. Korte tijd later landt er een ruimteschip op de planeet, bestuurd door de astronaut Brent, die is uitgezonden om Taylor te zoeken. Brent vindt Nova en zij neemt hem mee naar de apenstad …

Deze vervolgfilm kan er nog best mee door, maar Charlton Heston had weinig zin om zijn rol te herhalen en enkele acteurs die werden benaderd, zoals Orson Welles en Roddy McDowell (die in de eerste film had meegespeeld) zeiden om verschillende redenen af. Om die reden komt het allemaal wat tweederangs over. Doordat het schmincken van de acteurs zoveel tijd in beslag nam, bleef er dagelijks weinig tijd over om te filmen. De make-up-effecten zijn indrukwekkend, maar enkele andere special effects laten te wensen over.

De film begint vrij aardig, met een leuk inkijkje in de apenstad en een paar stevige actiescènes, maar gaandeweg wordt de aandacht verplaatst naar de Verboden Zone, en de geheimzinnige secte van menselijke mutanten die een atoombom als hun God aanbidden. Als de Apen uiteindelijk de zone binnendringen, besluit de leider van de mutanten de bom tot ontploffing te brengen. De apen proberen de bom te ontmantelen, maar Taylor zal uiteindelijk (“It’s Doomsday!”) de procedure voltooien.

Dit slot was een idee van Heston, die daarmee hoopte te voorkomen dat er een derde deel zou volgen. Heston kreeg zijn zin, maar dat derde deel kwam er toch, en het zou niet het laatste zijn.

6.5 6 6.5 4 6

- Rise of the Planet of the Apes (fantasy / science fiction : 7.5)