Les Aventures de Rabbi Jacob

Victor Pivert is een zeer tolerant persoon, op voorwaarde dat de ander Frans, blank en katholiek is. Buitenlanders, kleurlingen en aanhangers van een ander geloof hebben in Frankrijk volgens Victor Pivert niets te zoeken. (Waar hebben we zulke dingen ooit eerder gehoord?) Een pivert (of pic vert) is een specht, zoals De Funès een paar keer duidelijk maakt aan zijn gehoor door een imitatie weg te geven van Woody Woodpecker.

Op weg naar het huwelijk van zijn dochter, ontdekt Pivert bij toeval dat zijn chauffeur Joods is. Dit leidt tot een ruzie en een ongeval, waarbij de auto van Pivert in het water terechtkomt. Pivert zet de tocht te voet verder maar loopt verloren en komt terecht in een snoepfabriek. Daar is hij getuige van een mislukte aanslag op het leven van de Arabische revolutionair Slimane. Pivert en Slimane slaan samen op de vlucht, en om aan hun achtervolgers te ontsnappen, stelen ze op de luchthaven Orly de kleren van de rabbijnen Jacob en Zeligman, die vanuit New York op weg zijn naar een bar mitswa in de Joodse wijk van Parijs.

Voor Les Aventures de Rabbi Jacob werd Louis de Funès herenigd met regisseur Gérard Oury, met wie hij in het vorige decennium de kassuccessen Le Corniaud en La Grande Vadrouille had gemaakt. De film werd de succesvolste uit zijn latere periode. Uitzonderlijk voor De Funès, kende Rabbi Jacob ook enig succes in de Verenigde Staten.

Les Aventures de Rabbi Jacob is een topper in het komische genre, maar haalt het net niet bij de eerdere films van De Funès en Oury, vooral omdat De Funès vrijwel alles in zijn eentje moet doen. Bourvil was overleden en Claude Gensac (die in veel films zijn echtgenote speelt) is vervangen door Suzy Delair, een theateractrice met veel ervaring, maar niet in het komische genre (en dat is helaas te merken). Het scenario voor de film is echter sterk en telt tal van rake observaties met betrekking tot raciale voordelen en de multiculturele samenleving. Diverse scènes zijn klassiek geworden, zoals de Joodse straatdans en de passage in de snoepfabriek, waarbij alle betrokkenen in een vat met groene kauwgom terechtkomen, en veranderen in bellenblazende kauwgommannetjes.

Bijzonderheid:

·         De dochter van Pivert wordt gespeeld door de actrice Miou Miou. Ze was op dat ogenblik nog relatief onbekend en zou pas een jaar later een ster worden, aan de zijde van Gérard Depardieu en Patrick Dewaere in Les Valseuses.

7 8 7 8 7.5

- Annie Hall (humor / drama : 8.5)
- Les Vacances de Monsieur Hulot (humor : 8.5)