Captain America

Captain America

In de Tweede Wereldoorlog voeren de Italiaanse fascisten experimenten uit om de ultieme mens te maken. Zij slagen in deze missie en creëren een misvormde man, genaamd Red Skull. Een van de wetenschappers loopt echter over naar de Amerikanen en deelt het geheim met hen, waardoor ook zij hun eigen superheld kunnen maken, die Captain America wordt gedoopt. Tijdens zijn eerste missie komt de heldhaftige kapitein per ongeluk in Alaska terecht, alwaar hij invriest in de koude omgeving.

Na afloop van de oorlog vergeten de Amerikanen hun experiment en raakt Captain America in de vergetelheid als missing in action. Veertig jaar later blijkt Red Skull echter allerlei snode plannetjes met de wereld te hebben. Bij toeval ontdekken mensen het ingevoren lichaam van Captain America. Als hij is ontdooid mag hij het opnieuw opnemen tegen zijn grote vijand. Zal hij deze keer beter bestand zijn tegen de krachten van Red Skull?

Captain America

Er is slechts een reden dat ik deze film heb gekeken. In 2011 verschijnt Captain America: The First Avenger in de bioscoop en ik vind niet dat ik die kan zien voordat ik een eerdere film over deze Marvel superheld ook heb aanschouwd. Daarbij is dit natuurlijk een goed excuus om een nieuwe film aan de superheldenspecial toe te kunnen voegen. Dat Captain America zo ongeveer overal negatieve recensies heeft gekregen wist ik van tevoren reeds en ik kan me bij al deze opinies en besprekingen aansluiten.

Captain America is namelijk een behoorlijk beroerde film. Alle elementen die een film goed kunnen maken (acteerwerk, effecten, geluid, aankleding, verhaal) missen hier immers. De beeldkwaliteit is zelfs van dusdanig beroerd niveau dat het lijkt alsof alles met een eerste generatie handycam is opgenomen. Meest jammere aan deze film is echter dat Captain America gewoonweg geen coole actieheld is. Althans, niet hoe hij hier wordt neergezet. Hij heeft geen coole powers, geen stoere outfit, geen oneliners, hij heeft werkelijk helemaal niets wat hem uniek maakt. Ja, een schild, maar dat is wel een van de sufste tools die ik ooit bij een actieheld heb gezien. Ik hoop oprecht dat er in de 2011 versie geleerd is van dit misbaksel, dat behoort tot de slechtste superheldenfilms die ik ooit heb gezien.

3 3 3 3 3

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- Terminator 2: Judgment Day (actie / science fiction : 8.5)