Source Code

Colter Stevens wordt wakker in een trein richting Chicago. Hij heeft geen idee wie hij is, wat hij er doet en waarom de vrouw tegenover hem zo amicaal tegen hem praat. Acht minuten later ontploft de trein.

Source Code

Colter Stevens komt bij in een achtvormige ruimte, alwaar hij wordt toegesproken door legerdame Colleen Goodwin. Hij krijgt te horen dat hij kan voorkomen dat iemand een dirty bomb laat afgaan in Chicago. Hiervoor wordt hij opnieuw terug in de trein gestuurt en moet hij achterhalen wie hier een bom heeft geplaatst. Acht minuten later ontplopt de trein met Colter Stevens opnieuw.

Source Code

Het principe van Source Code werkt als volgt. Nadat iemand overleden is, zijn de hersengolven nog acht minuten lang beschikbaar. Door iemands hersenen hier aan te koppelen kan deze tijd opnieuw doorlopen worden. Zie het als een aantal verschillende dimensies, zoals ze in de kwantummechanica beschreven worden. Nadat Colter Stevens een aantal keer is teruggestuurd, komt hij er achter wie de bom heeft geplaatst en vindt hij de dader. Hij is echter ook op zoek naar zijn eigen verleden: wie is hij en waarom is hij niet in Afghanistan, waar zijn laatste herinnering naar teruggaan? Ondertussen heeft hij ook een crush op zijn medepassagier Christina gekregen en zoekt hij uit binnen welke dimensie hij haar leven kan redden.

Source Code

Source Code kan gerust een intelliggente thriller worden genoemd, die bovendien de nodige actie- en scifi-elementen bevat. Het verhaal is redelijk origineel en biedt een soort mix van elementen uit Groundhog Day en Murder on the Orient Express, maar weet daarbij een eigen smoel neer te zetten. Films waarbij scènes meermaals herhaald worden, zijn dikwijls nogal saai omdat de gebeurtenissen reeds bekend zijn. Source Code vermijdt deze valkuil door de acht minuten durende scène slechts tweemaal volledig te herhalen en daarna voor andere oplossingen en acties te kiezen.

Source Code

Het acteerwerk is solide, waarbij vooral Jake Gyllenhaal positief opvalt. Michelle Monaghan laat een positieve indruk achter en kan met deze film haar carrière een boost geven. Source Code laat weinig steken vallen, maar bevredigt niet voor de volle honderd procent. Zo zitten er onlogische passages in -wat je vaker ziet in films waarbij dimensies en tijdrezen een rol spelen- en had het verhaal over de geschiedenis van Colter Stevens beter uitgewerkt kunnen worden. De ode -in mijn beleving althans- die deze film geeft aan de stad Chicago is een leuke toevoeging: de prachtige beelden van de stad maken van deze prent een extra genot om te kijken.

7 7 7 7 7

- North by Northwest (thriller / avontuur : 9)
- The Game (thriller : 8)