Westworld

In de toekomst lijken robots zoveel op mensen en gedragen zij zich nagenoeg identiek, dat ze nauwelijks meer van gewone mensen te onderscheiden zijn. Zij vormen dan ook het perfecte decor voor de pretparken in deze wereld. Nagebouwde werelden uit de Romeinse tijd, de middeleeuwen en het wilde westen, bevolkt met robots die als een soort acteurs fungeren. Het staat de bezoekers volledig vrij te doen en laten wat ze willen in deze wereld. Een schietpartij, een bar fight, of een spannende romance: alles is mogelijk met robots.

Westworld

Althans, zo lang ze netjes doen wat de mens wil dat ze doen. De robots in Westworld slaan onverwachts op hol. Ze vallen plotseling mensen aan en schieten met scherp met echte kogels. De goede vrienden Peter en John, die op bezoek zijn in het park krijgen met deze losgeslagen robots te maken. John wordt tegen elke verwachting in doodgeschoten in een duel met een Gunslinger. Voor Peter is dan duidelijk dat hij nog meer een ding kan doen om aan de scherpe schuttershand van deze robot te ontsnappen: vluchten.

Westworld

Westworld biedt een interessante mix van filmgenres: het is een science fiction film die zich primair in en een western setting afspeelt, maar ook deels in een fantasy setting. Hierbinnen worden een flinke dosis humor en actie geboden. Persoonlijk ben ik er erg van gecharmeerd dat men niet alleen voor de buitenkant van de scifi heeft gekozen (de wereld waarin het verhaal zich afspeelt), maar dat men niet vergeten is ook de nerd te bedienen. Zo komen allerlei ins en outs over de techniek achter de robots voorbij en speelt een flink deel van de scènes zich af in het lab waarin wetenschappers de mechanieken onderhouden.

Westworld

Toch is dat niet het sterkste punt aan Westworld. Dat is dat hier eenvoudigweg goede entertainment wordt geboden. Goede verhaalopbouw, flink wat humor, een inteliggente plot en voldoende actie. De opzet is bovendien erg origineel en biedt voldoende inspiratie voor allerlei hedendaagse films. Als ik dan een kritiekpunt moet noemen is dit de afhandeling van het verhaal in het laatste half uur. Hier had volgens mij meer in gezeten. De achtervolging duurt nu te lang en herhaalt zichzelf op punten.

Westworld zou met Futureworld in 1976 nog een vervolg krijgen. In 2012 komt de remake uit. Ik ben benieuwd.

7 6 7 8 7

- Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (science fiction : 9)