The Social Network

The Social Network is een docu-drama over het reilen en zeilen van Mark Zuckerberg & Co, de geestelijke vaders van facebook. In de film worden bestaande personages met hun echte naam aangeduid. Mede daardoor is er een levendige discussie ontstaan over mogelijke onjuistheden in het scenario. Zuckerman zelf was niet erg blij met de film en zei onder meer in de show van Ophrah Winfrey dat het beeld dat van hem wordt geschetst niet klopt.

The Social Network

Jesse Eisenberg, Justin Timberlake & Andrew Garfield

Mark Zuckerman is een student informatica aan Harvard university. Hij is een beetje een rare vogel, en daarom laat zijn vriendin hem in de steek. Mark neemt wraak door een aantal persoonlijke gegevens van haar (zoals haar bh-maat) op internet te zetten. Door de grote respons, krijgt Mark het idee om een sociaal netwerk uit te bouwen. Zijn vriend Eduardo verzorgt de financiële kantjes. Tegelijkertijd vragen de gebroeders Winklevoss, beiden roeiers, hem om de software te schrijven voor hun datingsite, de Harvard Connection. Op een gegeven moment biedt ook Sean Parker, de geestelijke vader van o.m. Napster, zijn hulp aan. Als Zuckerman & Parker uiteindelijk Facebook introduceren, zien de gebroeders Winklevoss dit als plagiaat en spannen uiteindelijk een rechtzaak aan. Ook met Eduardo komt Zuckerman in conflict.

The Social Network

Mark Zuckerberg, Sean Parker & Eduardo Saverin

The Social Network is een vaardig gemaakte, uiterst gelikte film. Het scenario springt handig heen en weer tussen de ontwikkeling van het netwerk en de rechtzaak, zodat er een spannend verhaal ontstaat. Aan de opprvlakte lijkt The Social Network briljant, maar inhoudelijk is de film wat aan de magere kant. We krijgen nauwelijks inzicht in de diverse personages of het milieu waarin de film zich afspeelt. Ook de zogenaamde ‘tijdgeest’ wordt nooit belicht. We moeten het doen met one-liners als “de misnoegden zitten vandaag eenzaam te tikken in een donker hoekje”. Intussen zit vooral Zuckerberg te tikken, in fel verlichte ruimten, en vliegen van het ene feestje naar het andere.

Maar de dialogen fonkelen en de handeling staat geen moment stil.  De acteurs (en vooral de personages die ze spelen) zijn jong, rebels en succesvol, en het onderwerp is - of all things - facebook. Dit is, anders gezegd, echt een film voor huidige generatie. Ik voorspel de film dan ook veel moois bij de komende Oscaruitreikingen.

7.5 7 6.5 7.5 7

- Lan feng zheng (The Blue Kite) (drama / speelfilm : 7.5)
- The King's Speech (drama / speelfilm : 7.5)