Centurion

Vanaf zijn debuut Dog Soldiers (2002), geldt Neil Marshall als een groot talent. Dat wil niet zeggen dat hij louter positieve kritieken heeft geoogst. Men name het grove geweld in zijn films heeft hem nogal wat commentaar opgeleverd. Centurion zal daar geen verandering in brengen: hoofden worden afgehakt, ledematen vliegen in het rond, en het bloed spuit waar het niet gaan kan.

De film is gebaseerd op het lot van het Romeinse Negende Legioen, dat aan het begin van de regeringsperiode van keizer Hadrianus (de man die de muur liet bouwen) spoorloos verdween in wat toen Caledonia (en nu Schotland) werd genoemd. Het complete legioen zou zijn afgeslacht door de plaatselijke bewoners, de Picten, en vervolgens zouden de Romeinse geschiedschrijvers het legioen op last van hogerhand uit de annalen hebben geschrapt: Rome hield niet van verliezers.Er zijn ook andere theorieën ontworpen, maar Marshall houdt zich aan deze lezing.

We schrijven 117 Na Chr. De Romeinen proberen vergeefs het noordelijke deel van Brittanië te veroveren. De Keltische volksstammen overvallen grensposten en slaan de Romeinse troepen steeds verder terug. Om een voorbeeld te stellen, geeft Keizer Hadrianus het Negende Legioen opdracht om de voornaamste Keltische stam, de Picten, uit te roeien. Het legioen krijgt een gids mee, Etain, een vrouwelijke krijger van een andere Keltische stam, de Brigantes, erfvijanden van de Picten, maar ze speelt dubbelspel: het legioen wordt door haar in een hinderlaag gelokt en tot de laatste man afgeslacht. Tot de laatste man? Nee, een handjevol soldaten overleeft de slachting, en probeert aan hun achtervolgers te ontsnappen. De achtervolging eindigt aan de voet van de muur van Hadrianus, die wordt gebouwd om de onoverwinnelijke Keltische stammen tegen te houden …

Voor wie van een stevig robbertje vechten houdt, valt Centurion wel aan te bevelen. Mij viel de film, na de vele negatieve kritieken, best mee. Het grove geweld past wel bij het onderwerp (het waren barre tijden) en Marshall blikt de actie bekwaam in. De scene waarin het legioen in de pan wordt gehakt, is vakwerk (en hakwerk). Het probleem is dat de personages erg schimmig blijven te midden van al dat geweld. Alleen de moorddadige Etain is een volwaardig karakter (ze heeft geen ziel, en alleen Romeins bloed kan de leegte opvullen!). Ik heb gelezen dat Marshall werd gedwongen om zijn film met bijna een uur in te korten. Misschien krijgen we dus binnenkort een ‘director’s cut’ met meer verhaal, en beter uitgewerkte karakters.

7.5 6 7 6 6.5

- Die xue jie tou (Bullet in the Head) (actie / oorlog : 7)
- Dark of the Sun (The Mercenaries) (actie / oorlog : 7)