Christmas Vacation

Christmas Vacation

De familie Griswold is bezig met de voorbereidingen van het jaarlijke kerstfeest. Vader Clark heeft zich voorgenomen er een gezellige boel van te maken met de gehele familie. Er gaat echter het nodige mis gedurende de voorbereidingen. Zo blijkt het vinden van een geschikte boom geen sinecure en is het aanleggen van de verlichting ook moeilijker dan gedacht. Als dan de familie opeens voor de deur staat, blijkt er met de organisatie van het feest nog het nodige mis te zijn. Het lijkt erop dat alle goede bedoelingen van Griswold in duigen zullen vallen.

Christmas Vacation

Onder de noemer National Lampoon's is een aantal films verschenen met Chevy Chase als stuntelende familievader in de hoofdrol.  Al deze films hebben als thema de vakantie en volgen hetzelfde stramien. Voorafgaand aan Christmas Vacation verschenen reeds Vacation (1983) en European Vacation (1985). Later verschijnt nog Vegas Vacation (1997). Samen met de eerste film uit de reeks is Christmas Vacation duidelijk de beste.

Christmas Vacation

Het predikaat 'beste' dient overigens met een korrel zout te worden genomen. Deze film is er namelijk eentje waar je van houdt of een enorme hekel aan hebt. Dat komt doordat dit een film is met veel flauwe humor van het welbekende onderbroekenniveau. Ofwel je vindt het leuk als iemand een klap van een plank krijgt en dan van het dak afvalt, ofwel je hebt aan deze vorm van humor een broertje dood. Als je tot de laatste categorie behoort raad ik je af deze film te bekijken. Mocht je hier echter voor openstaan, dan kun je met Christmas Vacation een uiterst genietbare film in huis halen, die -hoe verrassend- uitermate geschikt is om in de kerstvakantie te kijken.

5 4 7 4 7

- Monty Python and the Holy Grail (humor / fantasy : 10)
- Little Nicky (humor : 8.5)