Volle Maan

Een groep jongeren uit Twente heeft de eindexamens erop zitten. Ze gaan op zomervakantie naar Spanje, om daar gezellig op een bootje rond te dobberen en bier te drinken. De kapitein van de zeilboot is bezig een muzikale carrière op te zetten en wordt verliefd op een zangeres die hij ontmoet. Ook de andere tieners ontdekken dat liefde een ingewikkeld, maar mooi fenomeen is: zelfs voor nerds en gothics.

Volle Maan

Costa! was een zeer populaire Nederlandse film over vakantievierende jongeren, waarin vooral allerlei soapsterren uit GTST en ONM een hoofdrol hadden. Dit succes probeerde men met Volle Maan nog eens dunnetjes te evenaren, maar deze werd in de bioscopen een stuk minder goed bezocht. Dat er überhaupt mensen geld hebben betaald voor een kaartje verbaast me overigens al ten zeerste.

Volle Maan

Volle Maan is namelijk een slap excuus voor een film. Er is werkelijk op geen enkele wijze sprake van een samenhangend verhaal. Men heeft er voor gekozen een aantal scènes achter elkaar te plakken, waarbij allerlei relatieperikelen telkens de hoofdrol opeisen. Soms is er ruimte voor wat grappen, maar dit is van het allerlaagste niveau denkbaar. Vooral Georgina Verbaan speelt een onvoorstelbaar slechte rol, maar ook voor de rest van de cast is er geen lof.

Volle Maan

Positieve kenmerken heeft deze film eigenlijk nauwelijks. Goed, Chantal Janzen en Lieke van Lexmond spelen een hoofdrol en zien er in bikini appetijtelijk uit. Verder is het treurnis troef, met als absoluut dieptepunt de afgrijselijke soundtrack met nummers van onder andere Acda en De Munnik en Van Dik Hout. Helemaal onderaan de ladder staat de zwijmelballad Denk aan Mij van Ties. Niet om aan te horen wat een ellende.

Volle Maan

Wat overigens ook een aanfluiting van de bovenste plank is, is het gebruik van het Twents als voertaal. Waarom is hier in hemelsnaam voor gekozen bij een film die enkel acteurs uit de Randstad heeft. Het voegt daadwerkelijk niets toe aan Volle Maan. Sterker nog, het werkt vooral op de zenuwen om Hollanders met pijn en moeite te zien falen in het nadoen van een accent.

Ten slotte -deze tekst is immers al lang genoeg- wil ik mijn collega Yahhrrrrm nog bedanken voor het aangaan van onze 'weddenschap'. Hij mocht Snowfever kijken, ik naar Volle Maan. Wie zal er slechter af zijn geweest? Ik ben ook benieuwd wat het volgende aanbod zal zijn.

4 2 4 3 3

- High Fidelity (humor / romantiek : 7)
- The 40 Year Old Virgin (humor / romantiek : 6.5)