Pee-wee's Big Adventure

De volwassen Pee-wee Herman, hoofdpersoon in de naar hem vernoemde film, zou je kunnen omschrijven als een man-kind. Ondanks zijn leeftijd gedraagt hij zich namelijk nog als een kleuter van vijf jaar oud. Zo praat ie als een malloot, kleedt hij zich idem en is zijn huis ingericht als in het bordspel Muizenval. Pee-wee heeft daarnaast een grote liefde, namelijk zijn prachtige rode fiets.

Pee-wee's Big Adventure

Op een dag wordt zijn fiets echter gestolen. De wereld van Pee-wee stort hierdoor letterlijk in. De eerste verdachte is Francis, een ander man-kind, die erg jaloers is op Pee-wee's fiets. Hij heeft de fiets evenwel niet gestolen, dus zit er voor onze antiheld niets anders op dan een grote zoektocht te organiseren. Een waarzegster stuurt hem naar Alamo, Texas. Dit is slechts het begin van wat een groot avontuur door Amerika blijkt te worden.

Pee-wee's Big Adventure

Het figuur Pee-wee Herman is bedacht door Paul Reubens, tevens de acteur van dit karakter. Na een populaire televisieserie op HBO is in 1985 de eerste speelfilm Pee-wee's Big Adventure verschenen. Deze heeft vervolgens geleid tot de kinderserie Pee-wee's Playhouse. In 1988 zou nog een tweede lange speelfilm verschijnen, Big Top Pee-wee, maar deze zou het eerdere succes niet evenaren. Eerstgenoemde speelfilm heeft inmiddels een cultstatus bereikt, wat deels te verklaren is doordat dit het lange speelfilmdebuut is van regisseur Tim Burton.

Pee-wee's Big Adventure

Pee-wee's Big Adventure is een moeilijke film om te beoordelen. Het concept is namelijk zo stompzinnig als de pest, wat komt door de absurde hoofdpersoon en diens vreselijke stijl van handelen. De conversaties zijn soms zo tenenkrommend slecht dat het bijna weer leuk begint te worden. Ook het suikerzoete kleurgebruik en de hysterische muziek van Danny Elfman moeten je smaak zijn. De latere stijl van Tim Burton is hier overigens reeds in te herkennen. Mij is echter onduidelijk of de doelgroep van deze rolprent uit kinderen of volwassenen bestaat. Verhaaltechnisch is Pee-wee's Big Adventure bovendien niet zo heel interessant. Het is immers niet meer dan een road movie door Amerika. Een zekere charme kan deze film echter niet ontzegd worden, vandaar een kleine voldoende. Of het ook jouw smaak is kan ik niet beoordelen, maar wees gewaarschuwd dat het niet ieders ding zal zijn.

6 4 6 7 6

- Erik the Viking (humor / avontuur : 8)
- Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre (humor / avontuur : 7.5)