Donnie Brasco

Donnie Brasco (Johnny Depp) werkt voor de FBI als infiltrant bij de New Yorkse mafia. Hij wordt onder de hoede genomen door Lefty (Al Pacino) die aanvankelijk overkomt als belangrijk en gerespecteerd binnen de mafia, maar die eigenlijk maar `een kleine vis` blijkt te zijn. Er ontstaat een vriendschap tussen de twee, ook al wordt deze op allerlei manieren bemoeilijkt. Als Donnie de bende gaat oprollen moet hij kiezen tussen hem of de FBI.

Maar Donnie moet ook een andere belangrijke keuze maken. En dat is tussen zijn werk en zijn gezin. Het werk eist steeds meer van hem. Hij moet vaak maanden weg zijn zodat zijn cover niet geblowt wordt. Daarnaast maakt het harde en ruwe mafialeven hem afstandelijk en soms gewelddadig. Wat wordt zijn keuze en is deze keuze eigenlijk wel aan hem om te maken?

Deze film behoort tot de betere mafiafilms, maar kan wat mij betreft niet op tegen de klassiekers binnen het genre. Dit komt voornamelijk omdat ik de karakters niet supergeweldig vind uitgewerkt. Ze hebben wel wat, maar daar is het wel mee gezegd. Deze film legt wat meer de nadruk op het verhaal in vergelijking tot andere mafiafilms. En dit vind ik dan weer erg goed gedaan. Donnie Brasco is hoe dan ook meer dan de moeite waard!

6 8 7 7 7.5

- Dial M for Murder (misdaad : 8.5)
- The Godfather (misdaad / speelfilm : 8)
- Scarface (misdaad : 8)
- The Usual Suspects (misdaad : 8)
- Léon (misdaad / drama : 8)

Hoe beoordeelt Boobers categorie misdaad eigenlijk?
012345678910

Donnie Brasco
Donnie Brasco
Donnie Brasco
Donnie Brasco

Donnie Brasco

Donnie Brasco valt eerder te typeren als een politiefilm dan als een gangsterfilm. Er wordt meer een karakterstudie van een infiltrant geschetst, dan dat de film een misdaadfilm pur sang is. De druk waarmee de hoofdpersoon te maken heeft en de weerslag van zijn werk op zijn privé-leven worden uitvoerig belicht. Zo moeten we de helft van de tijd het gezeik van Donnie´s vrouw aanhoren. Op zich wel logisch, daar deze prent een biografie is van een, inmiddels gestopte en nog steeds ondergedoken stille. Dit vergoeilijkt echter niet de irritante nadruk op het element drama, iets waar vooral Gretchen Mol zich op tenenkrommende wijze weet te onderscheiden. Verder is Al Pacino zeer matig in deze film. Het komt natuurlijk goed uit dat hij een uitgebluste gangster moet spelen, want een uitgebluste indruk maakt hij zonder twijfel. Het is dat er wat gebruikelijk gangstergeweld in de film zit en wat acteurs, hoewel meestal matig, die dit product wat milde peper meegeven, anders had deze film geen voldoende verdiend. Cultfilm? Nee.

6 6 6 5 6

- Scarface (misdaad : 10)
- Reservoir Dogs (misdaad : 8)