Diary of a Wimpy Kid

Greg en zijn vrienden gaan van de basisschool naar middle school (Amerikaanse schoolvorm tussen basisschool en middelbare school, voor ongeveer 11 t/m 14 jarigen). Hij heeft zichzelf voorgenomen een nieuw imago te krijgen, namelijk dat van een popiejopie gast. Hij realiseert zich echter dat hij zich omgeven heeft met allerlei nerderige vrienden. Hij probeert daarom zijn maatjes net zo hard mee te veranderen als zichzelf. Zijn pogingen populair te worden slagen voor geen meter, terwijl zijn vrienden langzaamaan meer en meer geaccepteerd worden binnen hun nieuwe school. Greg verloochent zichzelf steeds meer ten opzichte van zijn kameraden, en met name van zijn allerbeste vriend Rowley. Dit gaat zelfs zover dat er een ruzie tussen beide ontstaat en ze elkaar nooit meer willen zien. Rowley heef zich inmiddels echter van rups tot vlinder ontpopt, terwijl Greg de rat van de school is geworden. Zou het ooit nog goed komen tussen de jeugdvrienden?

Diary of a Wimpy Kid

Diary of a Wimpy Kid is gebaseerd op en gemodelleerd naar de gelijknamige boekenreeks van schrijver Jeff Kinney. De doelgroep van de film zijn kinderen die zelf ook voor de overgang naar een andere school staan. Toch valt er ook voor oudere kinderen best het nodige te genieten. De kinderen in de prent weten een leuk samenspel te creëren, waarbij de schoolovergang realistisch wordt weergegeven. De verschillende karakters van de hoofdrolspelertjes zorgen voor de benodigde diversiteit. Er wordt bovendien een breed scala aan (weliswaar kinderachtige) grappen open getrokken.

Diary of a Wimpy Kid

Wat het meeste stoort aan deze kinderfilm is hoofdrolspeler Zachary Gordon, die van zijn karakter een onsympathiek mannetje maakt. Zal vast niet aan zijn acteerprestaties liggen, maar aan de casting, maar dat doet in principe niet ter zake. Feit is dat de underdog van de film, Robert Capron, een veel leukere rol neer weet te zetten. Hij roept sympathie op en, zelfs als de beide vrienden hun ruzie weer bijleggen, hoop je eigenlijk dat hij Greg nog een flinke trap na geeft. Ik ben benieuwd hoe jongere kijkers de relatie tussen beide karakters analyseren.

Diary of a Wimpy Kid

Ten slotte nog iets over de moraal van het verhaal, zoals dat als vanzelfsprekend aanwezig is in films voor kinderen. Gelukkig is dat hier niet te veel het geval, wat Diary of a Wimpy Kid des te genietbaar maakt. Vriendschap bijleggen, alles koek en ei, niet meer zeuren en verder met het verhaal. Geen gejank in de stijl van Disney. Dat mag ik wel. De doelgroep kan ik deze film van harte aanraden. Als je net als ik in het vliegtuig zit en de keuze hebt tussen dit werkje of de nieuwste romcom met Sandra Bullock, dan is je keuze ongetwijfeld ook snel gemaakt.

6 5 6 5 5.5

- Elf (humor / familie-film : 6)
- The Goonies (familie-film / avontuur : 7.5)