Superbad

De vrienden Seth, Evan en Fogell zitten in het laatste jaar van de middelbare school. Wanneer Fogell vertelt dat hij een fake ID heeft laten maken, weet al gauw heel de school ervan. Jules, op wie Seth heimelijk verliefd is, vraagt of de jongens voor drank kunnen zorgen voor een feestje dat zij organiseert. Uiteraard zijn ze bereid dit te regelen. Als Fogell de drank aan het kopen is, wordt de winkel echter overvallen. De politie is snel ter plaatse, waaruit Seth en Evan afleiden dat Fogell door de mand is gevallen.

Superbad

Het tweetal besluit hierop Fogell in de steek te laten en samen naar het feest van Jules te gaan, maar niet voor ze alcohol gescoord hebben. Deze zoektocht brengt ze naar een ander feest, dat een stuk wilder is dan de heren ooit hebben meegemaakt. Fogell is ondertussen met de beide agenten op pad gegaan. Deze blijken meer van een feestje te houden dan van hard werken. Al met al hebben de heren apart van elkaar een fantastische avond, die zeker niet zo gelopen is als oorspronkelijk gepland.

Superbad

Om maar direct met de deur in huis te vallen; Superbad is een van de beste Hollywood-komedies van de laatste tien jaar. Deze film weet een ingekakt genre een schop onder de kont te geven door op geheel verfrissende wijze het concept van de middelbare schoolfilm een nieuw leven in te blazen. Nergens in Superbad heb je het idee te kijken naar herkauwde grappen of onoriginele grappen. Men krijgt dit bovendien voor elkaar zonder te verzanden in flauwe ongein of pies-en-poephumor. Het enthousiasme en de snelheid waarmee de humor wordt geleverd vormen de kers op de taart.

Superbad

Dat de aanpak van deze film goed werkt blijkt uit het grote aantal navolgelingen dat Superbad heeft gekregen, zoals Knocked Up of Pineapple Express om er maar eens twee te noemen. Ook zien we de acteurs uit deze film terug in de betere komedies die tegenwoordig in de bioscoop draaien. Het is lang geleden dat ik bij een film in dit genre zo hard heb gelachen. Uit ervaring weet ik bovendien dat Superbad zich ook bij meerdere kijkbeurten uitstekend weet te handhaven. Als je hem nog niet gezien hebt kan ik dan ook maar een ding aanbevelen: kijken!

6 7 8 8 7.5

- Monty Python and the Holy Grail (humor / fantasy : 10)
- Little Nicky (humor : 8.5)