Knight and Day

Op het vliegveld lopen Roy Miller en June Havens elkaar bij toeval tegen het lijf. Het is echter niet de bedoeling dat de twee in hetzelfde vliegtuig belanden, hetgeen toch gebeurt. Waarom niet wordt al snel duidelijk als Roy tijdens de vlucht wordt aangevallen door een groep onwelgezinden. June is echter onwetend, omdat zij op dat moment toevallig op het toilet zit. Omdat zij door haar aanwezigheid getuige is van de aanslag op Roy en nu gevaar loopt, besluit hij haar in bescherming te nemen.

Knight and Day

Dit blijkt geen overbodige luxe te zijn, omdat er direct een aantal aanslagen op June's leven worden gepleegd. Roy blijkt in een kat-en-muisspel tussen een criminele organisatie en de CIA te zijn beland, waarbij niemand hem te vriend is. Gelukkig kan hij zichzelf uitstekend redden. June wordt nu in een wereldje getrokken waarvaan ze voorheen niet eens wist dat het bestond. Heel blij is ze er niet mee, maar als de vonk tussen haar en Roy overslaat, is duidelijk dat zij zelf ook haar mannetje kan staan.

Knight and Day

Een romantische actie-komedie met in de hoofdrol Tom Cruise. "Dat belooft weinig goeds" hoor ik je al denken. Mijn verwachtingen waren dan ook niet hooggespannen. Als een van de grootste acteurs uit de jaren negentig heeft Cruise in de afgelopen tien jaar immers weinig gepresteerd op filmisch gebied. Hij is vooral in het nieuws geweest met perikelen rondom de Scientology Church en zijn liefje Katie Holmes. Dat je een boek echter niet altijd moet beoordelen op zijn kaft, blijkt uit Knight and Day.

Knight and Day

Hoewel Knight and Day weinig vernieuwend is -Out of Sight (1998) met George Clooney en Jennifer Lopez bijvoorbeeld vertelde ongeveer hetzelfde verhaal-, gaat er een zekere mate van vrolijkheid vanuit die deze film welhaast onweerstaanbaar maakt. Deze sfeer wordt opgeroepen door het aanstekelijke spel tussen Tom Cruise en Cameron Diaz. Eerstgenoemde speelt zoals gezegd voor het eerst sinds jaren weer eens een leuke rol. Diaz vult hem perfect aan en de twee zijn overtuigend als tegenpolen die langzaamaan verliefd op elkaar worden.

Knight and Day

De romantiek vormt gelukkig niet de hoofdmoot van Knight and Day. Die is ingeruimd voor actiescènes en shootouts. Dat er tussen de kogelregens door ook nog een verhaal wordt verteld, moet je maar snel vergeten. Dat hangt namelijk van de losse flarden aan elkaar en is nauwelijks te volgen. Deze film herinneren zul je ook niet doen, laat staan dat hij de boeken in gaat als een klassieker. Het is gewoon pretentieloos vermaak, welke je met een gerust hart een keer op kunt zetten.

6 6 7 4 6.5

- Starsky & Hutch (humor / actie : 7)
- Kick-Ass (humor / actie : 7)