Kick-Ass

Kick-Ass

Dave en zijn vrienden zijn weinig populair op school. Hun grootste hobby is dan ook het lezen van stripboeken over superhelden. Ze vragen zich af waarom nog nooit iemand in het echte leven een superheld is geworden, net zoals in de stripboeken altijd gebeurd. Dat brengt Dave op het idee om zijn eigen outfit te ontwerpen en zelf de misdaad in de stad aan te gaan pakken onder de naam Kick-Ass. Een van zijn eerste pogingen een paar mannen in te rekenen wordt door omstanders gefilmd en op Youtube geplaatst. Kick-Ass wordt hierdoor een groot fenomeen in de stad. Als Dave besluit zijn diensten aan te bieden via MySpace, wordt hij gevraagd een probleempje op te lossen voor zijn onbereikbare liefde Katie. Uiteraard slaat hij deze kans om bij haar in een goed blaadje te komen niet af.

Kick-Ass

Dave moet hiervoor Katie’s ex-vriendje aanpakken, een notoire drugscrimineel. Dat dit geen tegenstanders zijn voor een normale middelbare scholier, blijkt als hij door op het punt staat om door een groep drugsdealers in elkaar geslagen te worden. Plotseling wordt hij echter gered door een andere superheld: of beter gezegd, superheldin, de tienjarige Hit Girl. Zij werkt samen met haar vader Big Daddy al jaren in de schaduw aan de bestrijding van de criminaliteit. Met flink veel meer succes dan Dave overigens. Afijn, de baas van de dealers Frank D’Amico is not amused door de actie van Kick-Ass en zet alles op alles op hem te pakken te krijgen. Gelukkig voor hem heeft Dave de bescherming van een tweetal echte superhelden. Als D’Amico zijn zoon echter ook in een superheldenpakje hijst (als Red Mist) om Kick-Ass uit de kast te lokken, dreigt Kick-Ass het onderspit te gaan delven.

Kick-Ass

Kick-Ass is de verfilming van de gelijknamige stripboeken uit 2008 (geschreven door Mark Millar, uitgegeven door Marvel). Er werd echter al door regisseur Matthew Vaughn aan het filmscript gewerkt voordat de eerste uitgave van het stripboek was verschenen. Kick-Ass is hiermee minder een echte superheldenverfilming dan het gros aan films dat we de afgelopen jaren in dit subgenre hebben mogen verwelkomen, maar ach ja, dat mag de pret niet drukken natuurlijk. En om maar even een inkoppertje te maken: pret wordt in Kick-Ass absoluut geboden.

Kick-Ass

Deze film is namelijk geen actiefilm, zoals gebruikelijk in het genre, maar een onvervalste komedie. Tuurlijk, actie wordt ook voldoende geboden, maar het is vooral de humor die deze film zijn kracht geeft. Een echte actie-komedie dus. Daarin weet Kick-Ass een combinatie te maken van goeduitgevoerde grappen die vaker in komedies voorkomen -met name de geslaagde homograppen kunnen in dit verband gemeld worden- en een meer originele benadering in de verschillende rollen die de kijker zo nu en dan doen laten huilen van het lachen.

Kick-Ass

Het is bovendien erg duidelijk dat deze film noch zichzelf, noch het genre weinig serieus neemt, maar ze doet dit altijd met respect aan de superheldenfilm en haar kijkers. Kick-Ass laat een frisse wind waaien door een van mijn favoriete soorten films. Graag eindig ik met de opmerking dat deze film bij een volgende kijkbeurt waarschijnlijk een hogere beoordeling zal krijgen, maar dat ik dat nog even af wil wachten. Mocht dat zo zijn, dan zul je deze zinnen niet meer teruglezen. En wat ben je een boffert dat jij ze nog wel hebt gelezen.

7 7 8 8 7

- Starsky & Hutch (humor / actie : 7)
- Knight and Day (humor / actie : 6.5)