National Treasure: Book of Secrets (National Treasure 2)

Ben Gates, docent, schattenjager en hoofdpersoon uit de eerste National Treasure film, is er heilig van overtuigd dat zijn voorvaderen een belangrijke rol in de Amerikaanse geschiedenis hebben gespeeld. Tijdens een lezing claimt ene Mitch Wilkinson echter een aantal bladzijdes uit het dagboek van Gates’ overgrootvader te hebben, waaruit blijkt dat deze verantwoordelijk zou zijn voor de moord op president Abraham Lincoln. Vanzelfsprekend is Gates niet blij met deze onthulling. Hij besluit dan ook om de onschuld van zijn familie te bewijzen.

Een eerste aanwijzing hiertoe vindt hij al direct op een van de dagboekpagina’s. Samen met Wilkinson, zijn vader, zijn beste vriend en zijn ex-vriendin jaagt hij vervolgens hint na hint achterna en ontdekt hij een plot dat naar de befaamde gouden stad El Dorado zou moeten leiden. Een van de belangrijkste aanwijzingen is echter verborgen in geheime documenten van het Witte Huis. Om toegang tot deze papieren te krijgen ontvoert Gates de Amerikaanse president, waarna alle veiligheidsdiensten hem op de hielen zitten. Dan blijkt ook nog eens dat Wilkinson dubbelspel speelt en is het vinden van het roemruchte El Dorado opeens een stuk minder zeker dan verwacht.

National Treasure: Book of Secrets is een logisch vervolg op de eerste film, in die zin dat een opvolger te verwachten was. Deel twee doet dan ook weinig anders dan de eerdere successen nogmaals de revue laten passeren. De plot van deze film is echter minder interessant, omdat de aangehaalde geschiedenis voor de gemiddelde Nederlander waarschijnlijk volstrekt onbekende stof is. Amerikaanse history buffs zullen hier ongetwijfeld meer genoegdoening uithalen.

Buiten het verhaal zijn er wat kleine wijzigingen in de cast waar te nemen, maar dit is nauwelijks noemenswaardig. National Treasure 2 doet niets nieuws, kent geen verrassingen, maar weet toch net voldoende interessants te bieden om een onvoldoende niet te kunnen rechtvaardigen. Binnen dit genre geldt: neem met mate tot u. Dat devies raad ik bij deze film ook van harte aan.

6 5 6 4 5.5

- Back to the Future (avontuur / familie-film : 8.5)
- Indiana Jones and the Last Crusade (avontuur / actie : 8.5)