Rage - Fuoco incrociato

Er heeft een nucleaire holocaust plaats gevonden. Het resultaat is een bovengrondse anarchie met plunderaars, kannibalen en mutanten. Ondergronds hebben bepaalde machten het beter voor elkaar. Hun uranium raakt echter op, waardoor hun beschaving op zijn laatste tenen loopt. Ten einde raad wenden ze zich tot een spierbundel die ze, wegens besmettingsgevaar, anderzijds nooit binnen hadden gelate: Rage. Na wat gekibbel raakt hij overreed om uranium te vinden, om derhalve het beetje overgebleven mensheid te redden. Maar er is tevens een andere kerel, een kerel in een belachelijk generaalspak met dito legertje, die het uranium wil...

Rage - Fuoco incrociato

Italiaanse filmmakers togen niet enkel naar Almeria om er hun visie op het wilde westen naar het witte doek te vertalen. Ruim een decennium nadat de western hausse tot het verleden behoorde, streken cineasten als Tonino Ricci er )opnieuw' neer om er andersoortige speelfilms te draaien. Vooral het post apocalyptische subgenre bleek uiterst goed te combineren met de woestijnachtige landschappen aldaar. Maar er zijn wel meer parallellen te trekken met de spaghetti western. Ook in Rage is er namelijk plaats voor macho karakters, mooie vrouwen ter opsiering, stupide vuistegevechten en schietpartijen. Een scène waarin een, aan een kruis vastgebonden, kerel wordt gemarteld met een zweep is in dezen illustratief.

Met enige fantasie kun je dit dus een spaghetti western in de toekomst noemen. Overigens wel een zeer goedkope. De stock footage die voor de opening titles wordt gebruikt maakt dit meteen al duidelijk. Visionair is wel het feit dat er wordt ingezoomd op de Twin Towers, waarna er direct een explosie volgt.

Rage - Fuoco incrociato

Regisseur Tonino Ricci heeft een vrij slechte naam, maar wat ik tot dusverre van hem gezien heb is niet zo erbarmelijk als sommigen doen vookomen. De man probeert wat te maken van de goedkope producties die onder zijn regie staan en gooit er, althans hier, niet met de pet naar. Rage is niet de beste post apocalyptische film, maar bevat genoeg actie om je niet te vervelen. Het is gewoon een domme film voor in de late uurtjes die goedkoop vertier brengt. Niets meer en niets minder.

4 5 6 3 6

- RoboCop (actie / science fiction : 8)
- Natural Born Killers (actie / speelfilm : 7.5)