Le Petit Baigneur

De titel Le Petit Baigneur betekent de kleine zwemmer. Die kleine zwemmer is een zeilboot, ontworpen door de maffe constructeur Castagnier, die werkt voor de reder Fourchame. Met le petit baigneur heeft Castagnier de regatta van San Remo (Italië) gewonnen, maar voordat hij Fourchame het goede nieuws kan brengen, wordt hij ontslagen omdat er iets faliekant is foutgelopen met één van zijn andere ontwerpen. Omdat het winnende ontwerp nu kapitalen waard is, zet Fourchame - geholpen door zijn vrouw - een charmeoffensief in om Castagnier terug te lokken naar zijn bedrijf, maar er zijn Italiaanse kapers op de kust …
Le Petit Baigneur is één van de meest hectische komedies van Louis de Funès. De film is vooral beroemd vanwege een scène met een krakkemikkige preekstoel, die in Frankrijk werd verkozen in de top 10 van meest komische scènes van de vorige eeuw. De film werd geschreven en geregisseerd door Robert Dhéry, die tevens de rol van ontwerper Castagnier voor zijn rekening neemt. Dhéry was de drijvende kracht (samen met zijn vrouw Colette Brosset, die hier zijn zus speelt) achter het theatergezelschap Les Branquignols. Ook De Funès en Legras (die de gekwelde pastoor in de preekstoel speelt) waren enige tijd lid van het gezelschap. De Funès gaf zijn voormalige compagnons met deze film de kans om een breder publiek te bereiken.

Dhéry, Brosset en Legras zijn ervaren komieken, waardoor De Funès dit keer niet alles alleen hoeft te doen.
Naast de scène met de preekstoel, zijn ook de meeste scènes met de verschillende leden van de familie Castagnier erg leuk (ze hebben allemaal een vuurrode bos met haar), maar er zijn ook mindere momenten. Het script is een beetje mager en de hectische sfeer werkt op den duur afmattend. Verder zullen sommige grappen die worden gemaakt met Franse dialecten (De Funès vraagt uitleg aan een boer maar begrijpt hem vervolgens verkeerd) veel kijkers met een beperkte kennis van de Franse taal ontgaan. Zoals bekend was De Funès op zijn best als hij een gemeen onderkruipsel mocht spelen, en in Le Petit Baigneur is hij een wel erg smerig ventje, het type dat met veel genoegen tegen een moeder glimlacht, maar stiekem haar vervelende zoontje een schop verkoopt. Veel plezier!

Via deze link kunt u de beroemde scène met de preekstoel bekijken:

8 6.5 6 7

- Annie Hall (humor / drama : 8.5)