Blade: House of Chthon (Blade: The Series Pilot)

Krista Starr komt thuis terug nadat ze in Irak heeft gevonden. Haar broertje Zack blijkt om het leven te zijn gekomen, hetgeen ze niet vertrouwd. Ze komt er al gauw achter dat Zack zich probeerde aan te sluiten bij The House of Chthon, een orde van mensen die graag vampier willen worden. Deze groep staat onder leiding van vampier Marcus van Sciver die de stad in zijn greep probeert te krijgen. Er is echter iemand die al jaren tegen hem en zijn ondode vrienden aan het vechten is: Blade. Deze half-vampier besluit Krista te helpen in haar strijd. Dit gaat niet lang goed: Krista wordt gevangen genomen door Marcus en besmet met het vampierenvirus.

Over stripfiguur Blade zijn al drie eerdere films gemaakt (in resp. 1998, 2002 en 2004). Deze hadden alle drie Wesley Snipes in de hoofdrol. Voor dit nieuwe project is Sticky Fingaz in de huid van de vampierenjager gekropen. Toen hadden bij mij eigenlijk al vraagtekens moeten ontstaan. Toch kwamen deze pas op het einde van de film. Waarom eindigt deze rolprent zonder dat het verhaal fatsoenlijk wordt afgerond? Waarom duurt de aftiteling slechts één minuut? En in retrospectief: Wat is in hemelsnaam de link tussen de openingsscène (in Moskou) en de rest van de film (in Detroit)?

Een korte zoektocht op internet maakte een hoop duidelijk. De film Blade: House of Chthon is eigenlijk de pilot episode van de televisieserie Blade: The Series. Lekker makkelijk is dat: we plakken twee afleveringen aan elkaar en brengen die als film uit. Weet de filmkijker veel? Die denkt dat ie Blade 4 te pakken heeft. Afijn, ik heb dus naar een serie zitten kijken en dit verklaart -naast bovengenoemde vragen- een hoop (o.a. waarom de actie van zo’n dubieus niveau is). Desalniettemin is dit voor een actiefilm/-serie allemaal best te verstouwen. Verheffend is het nergens, maar dat waren de films met Wesley Snipes ook niet. Goed wil ik het dan ook nergens noemen, laat staan dat ik hieraan een voldoende uitdeel. Ik bedoel, om dat te doen moet er toch minstens een halve wokkel van worden gemaakt. Doch, het feit dat dit een serie is hoeft je er niet van te weerhouden de dvd aan te schaffen. Wil je echt persé Blade 4 zien? Laat dit product dan liggen.

6 4 5 3 4.5

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- X2 (X-Men 2) (actie / fantasy : 8)