Star Trek

Ergens in een ver verleden is de thuisplaneet van de Romulans vernietigd. Een klein aantal overlevenden houdt Captain Spock van de Star Trek Enterprise hiervoor verantwoordelijk. Vele jaren later is de Romulan Nero nog steeds op zoek naar Spock, om wraak op hem en de thuisplaneet van alle vrije volkeren te nemen. Door een tijdreis-akkefietje -welkom in de wereld van Star Trek- is Spock in de toekomst echter weer jong. Hij is zelfs nog geen kapitein van een ruimteschip, maar wel hard op weg dit te worden. Hierbij ondervind hij echter de nodige rivaliteit van zijn toekomstige vriend Kirk. Nero is ondertussen begonnen met het vernietigen van planeten. De Enterprise moet hem zo snel mogelijk opsporen, om de aarde te kunnen redden. Nero is echter maar al te blij dat Spock op zoek is naar hem, zodat hij eindelijk zijn wraak krijgt.

Beetje warrig verhaal hierboven, niet waar? Bovendien draait deze film voornamelijk om Kirk en niet om Spock. Maar omdat ik halverwege de rode draad kwijtraakte, moet je het met deze versimpelde verhaalbeschrijving doen. Anyway, Star Trek is de elfde film in de al meer dan veertig jaar lopende franchise van series en films. In plaats van voort te bouwen op de laatste serie is besloten om terug te gaan in de tijd, nog voor de eerste serie. Hierbij is de bestaande tijdsvolgorde een beetje losgelaten, zodat de makers wat ruimte hadden om te spelen met de karakters en verhaallijn. De cast bestaat voornamelijk uit jong, onbekend talent en brengt het er redelijk vanaf. De enige die we nog wel moeten kennen is Leonard Nimoy, die een cameo heeft als de oude Spock. Overigens was William Shatner behoorlijk over de rode toen hem ter oren kwam dat hij geen cameo in de nieuwe film zou krijgen.

De sfeer van Star Trek is normaal gesproken behoorlijk nerdy en speelt zich veelal af in de cockpit van een ruimteschip. Nu is deze nieuwe film uiteraard nog steeds behoorlijk nerdy, maar de omgevingen zijn wat gevarieerder. Zo lopen de karakters op meerdere vreemde planeten rond en speelt ook de aarde een rol in deze film. Daarnaast is er meer ruimte voor rare wezens en wordt zelfs de nodige (flauwe) humor niet geschuwd. Deze veranderingen maken duidelijk dat men een andere richting in wil slaan met de Star Trek franchise. En dat is mijns inziens geen slechte keuze. De speelfilms die in de laatste jaren zijn uitgebracht waren immers niet bepaald om over naar huis te schrijven. Dat er al bekend is dat er meerdere nieuwe films gaan verschijnen, met dezelfde cast als in deze film, zegt wat dat betreft genoeg. Volsta ik ten slotte met te zeggen dat de nieuwe Star Trek een meer dan gemiddeld vermakelijke scifi-film is, die de serie weer de nodige pit geeft.

8 7 7 6 7

- Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (science fiction : 9)
- Star Wars: Episode IV - A New Hope (science fiction : 8.5)