Fanboys

Fanboy is een term die wordt gebruikt om mensen te omschrijven die op emotionele en/of fanatieke wijze toegewijd zijn aan een bepaald onderwerp. Dikwijls zijn fanboys geobsedeerd door het onderwerp in kwestie.

De fanboys in deze film zijn vrienden die geobsedeerd zijn door Star Wars. En dan bedoel ik niet het ruimteprogramma van Ronald Reagan, maar de filmreeks van George Lucas. Het betreft hier een groep enorme nerds, die stuk voor stuk wandelende Star Wars encyclopedieën zijn, werken in een stripwinkel, niet weten wat ze met een vrouw moeten doen en in de garage van hun moeder wonen. Tevens hebben ze een bloedhekel aan alles dat Star Trek is en dan vooral de fans, waaraan ze op smalende wijze refereren als Spocksuckers.

Het is 1998 en de nerds hebben de countdown al ingezet, want over een half jaar komt het langverwachte Star Wars Episode I - The Phantom Menace uit. Grappend op een feestje wordt er geopperd om bij regisseur George Lucas in te breken, om zo de film al veel eerder te kunnen zien. Bovendien zou het een enorm heldhaftige onderneming betreffen die hun namen voorgoed in de nerd annalen zou bijschrijven. Dronkemanspraat natuurlijk, maar als een van de vrienden kanker blijkt te hebben -hij heeft nog maar een paar maanden te leven- besluiten de vrienden er werk van te maken en trekken ze naar Skywalker Ranch...

Om deze komedie te kunnen waarderen dien je, denk ik, zelf een Star Wars fanboy te zijn. Dan zul je immers de honderden Star Wars verwijzingen en - grappen die deze film heeft kunnen waarderen. Ikzelf heb hier niet vaak om gelachen. Sporadisch is het geinig wat dit betreft, maar als goed zou ik de grollen niet willen (kunnen) typeren. Er is mijnerzijds te weinig affiniteit met de onderhavige materie. Wat rest voor mij is een komedie die slechts hier en daar vermakelijk is. In dit kader doet Seth Rogen, met meerdere rollen, wat mij betreft de beste zaken. De cameos zijn talrijk en ook wel aardig, maar weten deze clichématige film niet te redden. Indien je niet zoveel ophebt met Star Wars kun je beter een andere komedie opzetten.

4 5 5 4 4.5

- UHF (humor : 8)
- His Girl Friday (humor : 7.5)