Il Dito nella Piaga (Salt in the Wound)

De Italianen draaiden in de jaren zestig niet alleen westerns, ook een (beperkt) aantal oorlogsfilms. De hoofdpersonen in deze film zijn twee Amerikaanse GI’s die tijdens WOII in Italië worden betrapt op een gewapende inbraak, waarbij zelfs een dode valt. Ze worden veroordeeld tot het vuurpeloton, maar de officier die met de executie wordt belast, een verse rekruut van West Point, verdwaalt met zijn executiepeloton en op het moment dat zijn mannen de executie voorbereiden, worden ze aangevallen door de Duitsers ...

De enigen die de massaslachting overleven zijn – U raadt het al – de jonge officier en de twee ter dood veroordeelden. Na een tocht door het Toscaanse landschap komen ze aan bij het Middeleeuwse dorpje San Michele. Als de bewoners de soldaten Engels horen spreken, denken ze dat hun dorp wordt bevrijd. Intussen bereiden de Duitsers een aanval op het dorp voor.
De hoofdpersonen zijn Amerikanen, maar de twee belangrijkste rollen worden gespeeld door een Duitser en een Uruguayaan. Dat komt de geloofwaardigheid wellicht niet echt ten goede, maar het helpt dat die Duitser Klaus Kinski is. Hij speelt hier één van de veroordeelden, een luidruchtige mafkees met een reeks jeugdtrauma's. Zijn sterfscène is opmerkelijk: volledig door het lint schiet hij eerst zijn wapen doellos leeg op een tank en gaat vervolgens het voertuig met blote handen  te lijf. De bestuurder van de tank heeft er vermoedelijk nog steeds nachtmerries van.
Het Laatste Commando, zoals de film in Nederland werd gedoopt, is een prima genrefilm: de actie is furieus, het scenario zit goed in elkaar en de acteurs zetten hun rollen met verve neer. De film heeft ook een paar tekortkomingen: Kinski beleeft een wat futloze romance met een plaatselijke schone en er zijn een aantaal tenenkrommende scènes met de zwarte acteur Saunders die vriendschap sluit met een klein Italiaans jongetje.
Noot: In zowel de Italiaanse als de Engelse titel komt het woord ‘wond’ voor (piaga/wound), maar Salt in the Wound verwijst naar de uitdrukking to rub salt in the wound, d.w.z. iemands lijden of ongeluk nog erger maken dan het al is. Het Italiaanse Il Dito nella Piaga betekent De vinger in de wond, en verwijst naar de Bijbelse passage met de ongelovige Thomas, die zijn vinger in de zijdewonde van Christus legt.

7 8 6 6 7

- The Dirty Dozen (oorlog / actie : 8)
- The Guns of Navarone (oorlog / avontuur : 8)