Mannigan`s Force

Jack Mannigan is karate expert, Vietnam veteraan en huurling; een stoere kerel dus, die niet terugdeinst voor een beetje gevaar. Na zijn laatste klusje in Cenagua, Midden Amerika, hangt hij zijn explosieve carriëre aan de wilgen. Een aantal schimmige figuren met een berg poen klopt echter bij Jack aan met het verzoek opnieuw een missie te ondernemen in Cenagua. Hij moet samen met zijn team vier Amerikaanse gevangen bevrijden en een aantal kisten met wapens zien terug te krijgen. Hiervoor krijgt Jack het lieve sommetje van een miljoen USD bijgeschreven op zijn bankrekening. En dus gaat Jack wederom op pad. Zijn opdrachtgever speelt echter onder een hoedje met een gemene generaal die uit is op het presidentschap van Cenagua, terwijl de opdrachtgever zelf er een berg cocaïne aan over zal overhouden. Zal Jack tijdig doorhebben dat hij slachtoffer is van een naaistreek? En hoe zal hij reageren als hij erachter komt?

Hell, yeah! Deze film opent werkelijk geweldig met een stortvloed aan smerige actie. Een ongelooflijke hoeveelheid geschiet en explosies zorgt voor een berg oorlogsslachtoffers waar je U tegen zegt. De handvol mensen die hun mening over Mannigan's Force gepubliceerd heeft, roemt dan ook de openingsscène. Wat zij echter tevens aangeven is dat de film hiermee grotendeels zijn kruit heeft verschoten en dat het restant aldus te wensen overlaat. Met dit laatste ben ik het toch niet helemaal eens. De film moet immers toch ook iets brengen dat op een verhaal lijkt. Erg goed steekt de plot overigens niet in elkaar, maar mijns inziens voldoet het voor een dergelijke film. Verderop in de film valt er nog van meer dan voldoende actie te genieten. De prent kon me daarom de hele tijd genoeg boeien. Wat opvalt is dat de effecten behoorlijk goed zijn in deze gewelddadige actiefilm. Bovendien worden gruwelen niet geschuwd, maar grafisch in beeld gebracht. Bloed gutst met regelmaat uit hoofden, brute executies vinden plaats en zelfs arme kindertjes worden neergemaaid. Op basis van deze gegevens rest mij niets anders dan de film een voldoende te geven en van harte aan te bevelen aan de liefhebber van domme, gewelddadige actiefilms.

Mannigan's Force werd in Nederland op vhs uitgebracht door Delta Productions, onder de titel American Wardog.

6 3 6 3 6

- Kommando Leopard (oorlog / actie : 6.5)