Harry Potter and the Sorcerer`s Stone

Harry Potter is de zoon van twee grote tovenaars. Dit weet hij zelf echter nog niet, maar als hij een uitnodiging krijgt om te gaan studeren op slot Zweinstein weet hij dat er iets met hem aan de hand is. Niet teleurgesteld om zijn vervelende stiefouders achter te laten vertrekt hij vol goede moed richting de tovenaarsschool. Het eerste uur van de film wordt gebruikt om ons kennis te laten maken met de vele figuren die in de film voorkomen. Dit wordt op een leuke manier gedaan en elke bewoner van Zweinstein heeft dan ook zijn eigen persoonlijke karakter. Ook zien we in het eerste uur hoe de school in elkaar zit; de kinderen volgen verschillende tovenaarslessen en spelen een potje zwerkbal (voetbal op vliegende bezems).

Alle leerlingen worden ingedeeld in verschillende `huizen`. Er zit een duidelijk verschil tussen deze huizen, met name tussen de bad guys en de good guys (guess waar Harry bij zit!). Harry en zijn vrienden komen achter een groot geheim van de school, namelijk dat de Steen der Wijzen er bewaard wordt. De bezitter van deze steen wordt onsterfelijk. De slechterikken van Zweinstein willen deze steen te pakken krijgen, maar Harry en twee maatjes gaan hier een stokje voor steken. Op een zoektocht waar ze allerlei gevaarlijke monsters en vallen tegenkomen moeten ze proberen te voorkomen dat de Steen der Wijzen in verkeerde handen valt.

Dit eerste deel van de Harry Potter serie is natuurlijk eigenlijk een kinderfilm, maar dat kon me echt geen enkel moment iets schelen. De film is humoristisch, heeft mooie special effects en is gelukkig nauwelijks moraliserend, iets wat in andere kinderfilms nogal eens voorkomt. Ik had veel minder verwacht van deze film en was dan ook aangenaam verrast. De andere delen ga ik binnenkort ook maar eens kijken.

7 6 8 6 7

- Harry Potter and the Chamber of Secrets (fantasy / familie-film : 7)
- Labyrinth (familie-film / fantasy : 7.5)