Rambo (Rambo 4)

John Rambo is na alle actie in zijn vorige films volledig gedesillusioneerd neergestreken in de jungle van het corrupte Birma. Een groep christenen wil gewapend met de bijbel de arme onderdrukte bevolking een hart onder de riem steken. Ze vragen Rambo of hij hen diep in de jungle kan brengen. Ondanks zijn waarschuwingen besluiten de naïevelingen toch te gaan. Het mag niet als verrassing komen dat de groep ontvoerd wordt door een groep Birmese rebellen. Hierop wordt een club huurlingen ingeschakeld, die de arme christenen weer terug mag halen. Voor hun reisje in de jungle wordt Rambo ook gevraagd. En laat hij nou net even veel wraak willen hebben op de bandieten als de huurlingen.

Met John Rambo in de hoofdrol zijn al drie eerdere films gemaakt. Een behoorlijk prima en originele film uit 1982 (First Blood) en een tweetal behoorlijk slechte vervolgen (Rambo: First Blood Part II (1985) en Rambo III (1988)). Deel vier in de serie biedt weinig meer dan de twee laatstgenoemde ook al deden, namelijk spierbundelactie in een fantasieloze omgeving, zonder enige vorm van humor en relativering. Rambo 4 neemt zichzelf zo serieus, dat het bijna weer lachwekkend wordt. Als Stallone (als bijna bejaarde, want 62 jaar inmiddels) weer als een debiel achter een turret staat om in zijn eentje het halve Birmese leger neer te schieten, kan een kleine glimlach op het gelaat toch niet onderdrukt worden. Hiermee redt deze actiefilm het echter niet. Jezelf te serieus nemen werkt in dit genre namelijk niet, behalve om een bepaalde doelgroep te bedienen. Daartoe behoor ik niet. De liefhebber kan echter ongetwijfeld een paar punten bij mijn cijfer optellen. De actie is namelijk veelvuldig en grof. Kleine kinderen worden pointblank met kogels doorzeefd en een flink aantal Birmese voeten vliegt door de lucht vanwege het lopen op landmijnen. Ook het willekeurig fusilleren van mensen wordt expliciet in beeld gebracht. Maar zoals al gezegd, zichzelf hierbij heel serieus nemende. Daar wringt hem de schoen voor mij. Veel vermaak heb ik immers niet gehad. Blijkens mijn eindcijfer neem ik Rambo 4 dan ook niet serieus.

7 3 4 3 4

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- Terminator 2: Judgment Day (actie / science fiction : 8.5)