George and the Dragon

De paden van kruisvaarder George en zijn Arabische vriend Tarik moeten scheiden. George gaat terug naar Engeland om op een stukje land te gaan farmen. Tarik gaat naar Spanje om daar een bandiet aan te pakken. Als George terugkeert in zijn geboortedorp moet hij eerst langs de koning voor een stukje grond. Deze wil dat graag aan hem geven, maar dan moet eerst de verdwenen prinses Luma worden teruggevonden. Appel en ei voor onze held, ware het niet dat Luma een verwend kreng is dat toevallig een drakenei heeft gevonden. Het ei is het laatste en ze wil er geen afstand van doen om de draak van de uitsterving te behoeden. Dus moeten ze met een megagroot ei terug naar de koning. Helaas wordt dit geen makkelijke rit. Bandieten hebben gehoord van de hoge beloning en zitten dus ook achter Luma aan. Bovendien zijn er Spaanse bandieten in Engeland geland. Wellicht dat Tarik echter nog een grotere rol gaat spelen dan verwacht.

Pijnlijk slechte fantasyfilm, met evenzo slechte rollen van Patrick Swayze en Piper Perabo. De mij onbekende hoofdrolspeler James Purefoy brengt het er net iets beter vanaf, maar ook zijn cv blinkt niet uit met fantastische titels. Hoe dan ook is deze film er een die je niet graag op je cv wil hebben staan. Het is bijna onbegrijpelijk hoeveel slechte fantasyfilms er uitkomen, maar nog onbegrijpelijker dat ze met de tijd ook slechter en slechter lijken te worden. Neem een film als Dungeons & Dragons of Reign of Fire, beide geen meesterwerken. In vergelijking met George and the Dragon zouden die films echter bijna Oscarwaardig zijn. Echt pinpointen waar de zwakke plekken van deze film precies zitten is echter moeilijk. Op zijn minst is het genoemd bedroevend acteerwerk, maar ook een weinig origineel verhaal en dito uitwerking. Essentalia als goed uitgewerkte karakters of boeiende gevechten zijn er echter ook niet. Humor wel, maar dat hadden ze beter niet kunnen doen, want die weet nergens te slagen. Meest treurige zijn misschien nog wel de paar minuten beeld van de draak. Die ziet er net zo uit als draken in computerspellen uit de jaren negentig.

2 2 2 2 2

- The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (fantasy : 9)
- Being John Malkovich (fantasy : 8.5)