Braveheart

Schotland, 13e eeuw. De Engelsen hebben besloten dat er meer controle moet komen op Schotland en sturen daarom meer soldaten en nobelen. William Wallace wil eigenlijk een rustig leventje leiden, maar op een dag wordt zijn vrouw bruut vermoord door de Engelsen. Hierop besluit hij te gaan vechten tegen de Engelse overheersing en vrijheid voor alle Schotten te proberen te bemachtigen. De eerste gevechten van de Schotten gaan goed, dorpen worden bevrijd van de Engelsen en ze rukken zelfs op tot York, dat wordt ingenomen. De koning van Engeland is alles behalve blij met deze ontwikkelingen en wil terug slaan. Door allerlei smerige samenwerkingen met Schotse nobelen wordt het leger van William al snel behoorlijk verkleind. William zou William echter niet zijn als hij niet terug zou slaan. Het lijkt erop dat de Schotten het voor elkaar gaan krijgen, maar door verraad van Robert the Bruce wordt William gevangen genomen door de Engelsen. Zijn leven eindigt in een marteling en uiteindelijk onthoofding.

Je snapt natuurlijk dat het ondoenlijk is om het hele verhaal van deze film hier te vertellen. Daar is het simpelweg te groot voor. Ik heb het idee dat het werkelijke verhaal zelfs nog vele malen groter is dan in de film wordt verteld. Daarom gaat het verhaal soms ook behoorlijk snel, er wordt niet altijd genoeg uitleg gegeven over zaken. Het mooiste aan deze film is alles wat Schots is. De landschappen, de muziek, de kleding, de mensen, deze details zijn allemaal schitterend uitgewerkt. De geschiedenis van de Schotten is op een bepaalde manier erg triest. Eeuwenlange onderdrukking door de Engelsen wordt in deze film dan ook duidelijk in beeld gebracht. Je wil gewoon dat elke Engelsman volledig in elkaar gehakt wordt. Dat gebeurt ook, bloed vloeit rijkelijk in de vele mooi gefilmde veldslagen.

Al met al is dit een film die ik zeker aan zou raden een keer te kijken. Ook al houd je niet zo van dit soort films, het is erg mooi en ook historisch gezien interessant. Toch wil ik nog twee kleine kritiekpuntjes geven:
- Waarom in hemelsnaam Mel Gibson als hoofdacteur? Erg jammer, van die vent is gewoon gruwelijk irritant. Er zijn waarschijnlijk betere Williams te vinden.
- En Rob Roy is toch een betere film over Schotland!!

8 7 7 6 7