Back to School

Thornton Melon is een selfmade miljonair, eigenaar van een van de grootste kledingketens van Amerika. In zijn huwelijk is hij echter totaal niet gelukkig. Het duurt dan ook niet lang voor hij besluit te scheiden van zijn vrouw. Blij en vrij besluit Melon zijn zoon Jason op te zoeken. Deze zit op de universiteit, maar is hier niet zo succesvol. Omdat Melon het belangrijk vindt dat zijn zoon zijn opleiding afmaakt, geeft hij hem wat extra motivatie. Melon besluit zichzelf ook in te schrijven op de universiteit en samen met zijn zoon te gaan studeren. In beginsel lijkt dit een goed plan, omdat Melon daadwerkelijk gemotiveerd is. Al snel blijkt echter dat hij partyen een stuk interessanter vindt. Jason is het hier niet mee eens, omdat hij zijn studie juist wel wil halen. Hierdoor ontstaan er conflicten tussen vader en zoon. Ondertussen loopt ook een leraar te eikelen, omdat Melon aanpapt met zijn vriendin. Het zal Melon nog veel moeite kosten om zijn studie af te maken.

Rodney Dangerfield is niet bepaald de meest begenadige acteur. Vrijwel al zijn films zijn de moeite van het kijken nauwelijks waard. Little Nicky vormt misschien een uitzondering, maar de kwaliteit van die film zit hem niet in Dangerfields prestaties. Door zijn uitpuilende ogen is hij echter wel een kenmerkend figuur. Dat trucje weet hij in Back to School dan ook tot in den treure te herhalen. Los van dat is deze film eigenlijk nauwelijks genietbaar. Er wordt namelijk nooit echt een humoristische situatie neergezet. Uitbundig lachen zul je in deze komedie dan ook nooit. Toch heeft de film zo nu en dan zijn momenten, waardoor je de negentig minuten rustig uit kunt zitten. Aan te raden is Back to School echter absoluut niet. Daarvoor is het geheel toch echt te slecht, zowel in acteerprestaties, als in het vreselijk afgezeken verhaal.

5 4 6 3 5

- Monty Python and the Holy Grail (humor / fantasy : 10)
- Little Nicky (humor : 8.5)